Kasabian : Roskilde Festival, Orange Scene

Kasabian , Roskilde Festival, Orange Scene

Anmeldt af Lars Löbner Jeppesen | GAFFA

Ligesom for fire år siden havde et af Englands største nyere navne Kasabian fået æren af at spille på Orange, men dog igen på det knapt så attraktive tidspunkt sent søndag eftermiddag. Heldigvis viste bandet, hvorfor de er blevet så stort et navn derhjemme, med et sæt pakket med stærke sange og en enorm entusiasme. Det hele sat i flot visuel scene af et virvar af storskærm-projektioner med heftigere brug af magenta-farven end til et vælgermøde hos det Radikale Venstre.

Koncerten lagde flyvende fra land med Bumblebee fulgt af fuldtræfferen Shoot The Runner med nye indledende takter lånt fra Kanye Wests punkede Black Skinhead. Sanger Tom Meighan var koncerten igennem et stort flabet smil under de enorme Jackie O-briller og en lige så enorm attitude ikke matchet, siden Liam Gallaghers stofindtag peakede. Han havde dog også al mulig god grund til attituden, for selvom resten af verden aldrig helt har taget Kasabian til sig som hjemme i England, så var det ikke ramt ved siden af, da sangeren selv introducerede bandet som "We are the mighty Kasabian." For deres gennemslagskraft blev virkelig cementeret med et uptempo-show, pisket frem af en frontmand, der tydeligt knuselsker at stå på en scene.

Hypoteser er tit komplet unødvendige, når det i forvejen er svært at sætte en finger på noget, men det kunne altså virkeligt være interessant at se den fest, bandet ville kunne banke op i fx Arena-teltet en af festivallens første dage, hvor kroppen ikke på samme måde var så medtaget af de mange gåede kilometer, de mange liter øl og den herligt ubarmhjertige sol.

Det nye smældende hårde "Eez-Eh" kunne i hvert fald have fået de fleste teltduge til at rejse sig, med sin perfekte opdatering af slut-80'ernes Madchester-lyd. Ligeledes overbevisende var den technoide Treat med sangskriver og guitarist Sergio Pizzorno på leadvokal og underspillet dans iført kridhvid T-shirt med påskriften "crabstick" og et par skinny sorte bukser med flere lynlåse end en god snes tomandstelte.

Koncerten blev sluttet af med en fyrig "Fire" og selvom der blev takket pænt af bagefter kunne gavflaben Meighan ikke dy sig for at vende tilbage til scenen for at give en a capella udgave af "I Just Called To Say I Love You" oprindeligt signeret Orange-scenens næste gæst.