The Common Linnets
The Common Linnets

The Common Linnets: The Common Linnets

Album / Universal Music
Udgivelse D. 09.05.2014
Malena Salvado

I biografien, der følger debutalbummet, proklamerer pladeselskabet, at The Common Linnets, der officielt måtte tage til takke med andenpladsen, i virkeligheden er de rigtige vindere af Eurovision Song Contest. Med deres nedbarberede sceneoptræden og (i melodi grandprix-regi) autentiske lyd af akustisk guitar og pedal steel sang den hollandske duo sig ind i hjerterne hos de europæiske tv-seere. De blev repræsentanter for musik i sin rene og ægte form i et tv-show, der ellers synes at eksistere ud fra devisen "more is more".

Og pladeselskabet har givetvis fat i noget, når de udnævner The Common Linnets – bestående af Ilse DeLange og Waylon – til de uofficielle vindere af trofæet. Calm After the Storm har opnået pæn succes over store dele Europa, og sangen er da også klart bedre end gennemsnittet af sangene i ESC. Men fordi det er bedre, er det ikke nødvendigvis godt. Debutalbummet byder på 13 poppede countryskæringer, der, som genren ofte tilskriver det, kredser om uforløst og ulykkelig kærlighed. DeLange og Waylon følger tilsyneladende opskriften på genren slavisk, men også så slavisk, at det forekommer fortænkt og temmelig identitetsløst.

Nogle numre, fx Still Loving After You og Before Complete Surrender, er decideret enerverende i deres sødme, mens lidt uptempo og kant, som på Arms of Salvation og Time Has No Mercy, klæder lyden. Det ændrer dog ikke på, at man hverken musikalsk eller tekstmæssigt får indtrykket af, at The Common Linnets overordnet har noget særligt at bidrage med.