Diverse kunstnere: P3 Lågsus med gæster, Grøn Koncert, Kolding

Diverse kunstnere, P3 Lågsus med gæster, Grøn Koncert, Kolding

Anmeldt af Kristoffer Veirum | GAFFA

Det var op til Nicholas Kawamura og Pelle Peter Jensen at sparke årets første Grøn Koncert i gang som Lågsus. Og der herskede da heller ingen tvivl om, at de to dj's ønskede at indfri forventningerne. Adskillige bashøjtalere på scenen udgjorde et slags tårn, hvorfra de to herrer kunne stå og trone, mens de på skift styrede mixerpult, mikrofon og drak øl. Allerede fra begyndelsen af var energiniveauet på et absolut maximum – og det til trods for, at publikum på ingen måde endnu var fuldtalligt eller helt vågnet op af en den tidlige eftermiddagsdøs.

Det varede da heller ikke længe, før Kawamura råbte ud til publikum, om de var klar til at feste med nogle af deres venner. Herpå introducerede han Specktors, som i år er blevet kortet ned fra at være en trio til en duo. Til konfettieksplosioner rappede JonasForFanden og Wanner sig hårdtpumpende gennem deres hits, som også indbefatter den sang, der har givet inspiration til radioprogrammets navn, "Lågsus". Publikum slumrede dog en smule hen i den skarpe sol.

Under Specktors "Ejer det" sluttede Pilfinger og Kenno sig til dem på scenen, og det gav en naturlig anledning til, at Djämes Braun blev introduceret som næste vennepar. De spillede blandt andet en humørfyldt version af "Kom Og Giv Mig Alle Dine Penge" og deres kommende single, "Fugle".

Deres fængende melodier og rim om kvinder og selfies fik lidt mere gang i publikum. "Så fik vi startet en fest," råbte Kawamura da også. Han satte dernæst publikum i gang med en omgang fælles "lålålålå", hvor for eksempel The White Stripes "Seven Nation Army" fik en tur i vælten.

Det virkede dog ikke helt efter hensigten, når de to dj's forsøgte at skrue ned for musikken for at give plads til det brægende publikum. Måske det går ned på en klub i Kødbyen, men på en mark ud for Kolding lød det mest som akutte lydproblemer.

Gæster manglede der dog ikke. Kidd troppede op som den næste og gav en bid af sin single "Brunt Øje", før "Ikk' Lavet Penge" fik publikum vækket. Den nyeste single "Ryst Pagne" blev også godt modtaget. Vi fik mere konfetti med TopGunn, som også havde nogle af sine største hits med i baglommen. Han fik naturligvis også lidt hjælp af Pilfinger undervejs, der åbenbart havde svært ved at holde sig fra den store fest på scenen. TopGunn gav også "Døgnflue", som han præsenterede som en sang skrevet "med min bedste ven, Klumben." Den sang siger måske en del om den musik, Grøn Koncerts publikum blev præsenteret for som opvarmning til dagens øvrige syv koncerter. Det er ungt og hipt, og det har efterhånden vist, at det har en levedygtighed på mere end blot ét år.

Der var måske lidt for meget fart og farver på. Der var undervejs gode indslag, men helhedsindtrykket er, at den fælles fest udeblev. Humøret fejlede dog på ingen måde noget.