Jason Mraz
Yes!

Jason Mraz: Yes!

Album /
Udgivelse D. 15.07.2014
Malena Salvado

Det er efterhånden seks år siden, amerikanske Jason Mraz storhittede med kærlighedshymnen I'm Yours, og fire album senere er den amerikanske trubadur nu klar med YES! Intet mindre. Og en ganske velvalgt titel, for den gode Mraz er en mand, der foretrækker ja-hatten, og som i sine tekster ikke lægger skjul på, at kærligheden er dér, hvor det hele starter. Det i sig selv er ganske befriende, når nu så mange sange om hjerte så ofte rimer på smerte.

At Jason Mraz er en håbløs (?) romantiker kommer, måske ikke overraskende, også til udtryk på YES!, der med sine 14 sange er et album for dem, der går rundt og er lidt nyforelskede, eller som måske bare har lyst til let-tilgængelig og ganske ufarlig popmusik. Her kan sangene Love SomeoneBest Friend og Hello, You Beautiful Thing anbefales. Personligt synes jeg, at det klæder den San Diego-bosatte sanger og sangskriver at blive lidt mere eftertænksom, hvilket han demonstrerer så ganske udmærket på Long Drive og Out of My Hands. Her viser Mraz lidt mere dybde, musikalsk såvel som tekstmæssigt, hvilket står i fin kontrast til den (i mine ører) sukkersødme, han oftest for rundhåndet krydrer sin sangskrivning med.

Foruden musikken har Jason Mraz dedikeret sit liv til social aktivisme, og det filantropiske livssyn kommer også til udtryk på YES!, der er et album, der i det store hele er svært at have noget imod. Men der mangler lidt modvægt til den politiske korrekthed for, at albummet – musikalsk såvel som tekstmæssigt – kan blive rigtig godt.