WhoMadeWho: Danmarks Grimmeste Festival, Skovscenen

WhoMadeWho, Danmarks Grimmeste Festival, Skovscenen

Med konferencierens ord på Grim Fest leverede WhoMadeWho årets absolut bedste koncert på NorthSide. Jeg så ikke den pågældende optræden, men har hørt begejstrede ord om den og kender WhoMadeWho som et fremragende liveband gennem snart ti år, så mine forventninger var høje. Jeg var ikke alene at dømme efter den fyldte festivalplads foran Skovscenen.

De tre medlemmer entrerede scenen med de to frontfigurer Jeppe Kjellberg (guitar, sang) og Tomas Høffding (bas, sang) iklædt hvide skjorter og mørke bukser og henholdsvis seler og bowlerhat + butterfly. Nogle af medlemmernes signaturoutfits, om end de tidligere på året også har optrådt i farvestrålende skjorter. Sidste mand, Malte Aarup-Sørensen (eks-Dúné) var mere ordinært klædt i sort wifebeater, men der skulle jo også være plads til at svede igennem. Aarup-Sørensen var vikar for Tomas Barfod, der efterhånden kun er deltidsmedlem i WhoMadeWho grundet sin egen solokarriere og delvise bopæl i Los Angeles.

WhoMadeWho lagde forholdsvis afdæmpet ud med titelnummeret fra deres nye album, det sine steder ja, drømmende og tænksomme "Dreams". En af gruppens duetter, hvor Tomas Høffding lagde ud i falset i vers og første del af omkvædet, inden Jeppe Kjellberg sluttede af i et lidt dybere leje. De to sangeres stemmer fungerede koncerten igennem fremragende både sammen og hver for sig, og så er det i øvrigt en smuk sang.

Tempoet blev sat lidt op på efterfølgeren "Inside World", hvor Jeppe Kjellberg nu sang leadvokal og i øvrigt spillede fremragende melodiske passager på sin guitar, ligesom keyboardet fik en mere fremtrædende placering. WhoMadeWho har valgt et setup, hvor guitar, bas, trommer og vokaler er live, mens elektronikken (med enkelte undtagelser) ligger på et backtrack, der muligvis aktiveres live af medlemmerne på scenen. Det fungerer godt, men det kunne nu være sjovt, hvis WhoMadeWho rent faktisk fik et fjerde medlem, så de kunne kalde sig et rendyrket liveband.

Den håndspillede bas pumpede løs i "Keep Me in My Plane", og det fik gang i crowdsurfingen foran scenen, og stemningen steg yderligere under den shufflende "Space for Rent" med mere fremtrædende bas. Senere fik vi et atypisk afdæmpet øjeblik i den afdæmpede "Below the Cherry Moon" med en kraftigt Prince-inspireret titel, inden der igen kom gang i fødderne med blandt andre den groovy "Running Man" med effektive, synkoperede trommer, og endnu et inciterende shuffle-nummer i form af "The Sun".

Det ordinære sæt sluttede med en højenergisk "Every Minute Alone" med de to frontfigurer i unison falsetsang, inden det blev til to ekstranumre, hvor Jeppe Kjellberg nu også kastede sig ud i crowdsurfingens ædle kunst. Forinden havde Tomas Høffding fortalt, at Kjellberg havde fået skadet en finger af et Nephew-medlem i en fodboldkamp, og at han derfor kun med besvær kunne spille det vanskelige guitarriff i "The Morning". Det lød nu helt problemfrit, og det samme gjorde den afsluttende, hårdtpumpende coverversion af Benny Benassis "Satisfaction", som WhoMadeWho ofte har på programmet.

Dermed kunne publikum og konferencier konstatere, at WhoMadeWho levede op til de høje forventninger. Forventninger, som også skyldes, at gruppen slet og ret skriver nogle stærke sange, og de har da også efterhånden haft en del hits siden albumdebuten i 2005. Bandet er ganske enkelt fremragende, men som sagt: Det kunne nu være spændende at se dem som kvartet.