L.I.G.A : Smukfest, P3-Teltet

L.I.G.A , Smukfest, P3-Teltet

L.I.G.A : Smukfest, P3-Teltet

Kort før 50 Cent gik på Bøgescenen, stod L.I.G.A. klar i et næsten fyldt P3-Telt. Gruppen var hurtig til at takke publikum for at have valgt dem og ikke aftenens hovednavn, men bandet har efterhånden også fået en pæn fanskare herhjemme, og en enkelt uge tidligere på sommeren var deres selvbetitlede debutalbum oppe at runde førstepladsen på den danske hitliste.

L.I.G.A. er en lidt usædvanlig konstellation bestående af en sanger, Nicky Russell, en rapper, Feras Agwa, der også synger lidt, og en trommeslager, Ihan Haydar. Sidstnævnte er både af hunkøn og af iransk oprindelse og adskiller sig dermed markant fra gennemsnittet af danske trommeslagere – og så spiller hun godt. Hun var da også trukket helt frem på scenekanten, hvor man kunne opleve hende arbejde hårdt for sagen med trommestikkerne løftet højt til slag.

Med sig havde L.I.G.A.-trioen yderligere fire musikere på guitar, bas, trompet/slagtøj og keyboard/tenorsaxofon, og det klædte gruppen at stille op med fuldt orkester, hvor man inden for deres boldgade – pop møder rap – ofte oplever reducerede orkestre med masser af backtracks. Dem var der ingen af her, ej heller det forkætrede vokalbehandlingsfænomen AutoTune. Tværtimod viste både Nicky Russell og Feras Agwa sig som glimrende vokalister – Nicky Russell med en stor, fyldig, let soulpåvirket stemme og Feras Agwa med en ret dyb og intens rapvokal og et solidt flow, som sine steder uproblematisk slog over i sang. Tekstudtalen var også tydelig hos begge vokalister.

L.I.G.A. lagde ud med hittet "Julia", der straks satte gang i publikum, og det blev fulgt af endnu en stribe sange fra albummet, der heldigvis ikke bare er tre-fire hits og en masse fyld. Der er adskillige iførefaldende sange, eksempelvis den afdæmpede, melankolske "Kun For Et Øjeblik" om en afdød ven, hvor Nicky Russell opfordrede publikum til at holde deres mobiler op med et billede af en, de savnede. Det var der nu ikke mange, der gjorde – måske fordi folk ikke havde fået den store betænkningstid til at vælge en person, måske fordi det lige var en tand for personligt eller alvorligt til denne sene aften? Min egen mobil var meget tæt på at løbe tør for strøm, så jeg slap for at tage stilling.

Gruppens tekster er ikke den store poesi, men dog acceptable – det er jo popmusik, ikke lyrikoplæsning, og det er da meget sjovt, at de rimer "Beyoncé" på "åndssvag" i "Den Første Gang" ("Med det samme tænkte jeg, at vi ku' bli et makkerpar / Som Bonnie og Clyde som Jay Z og Beyoncé / En good girl sammen med en, dér var så åndssvag"), der finurligt sampler Povl Dissing. En sang, der også tog kegler i teltet. I øvrigt er L.I.G.A.s tekster renset for den selvfedme, som visse af gruppens kolleger excellerer i, og tak for det.

Den korte coverversion af Grethe og Jørgen Ingmanns "Dansevise" var dog lidt overflødig, selvom folk sang godt med, men sådan er det, når man kun har et begrænset antal sange i bagkataloget – det blev dog også til et enkelt eget nummer, der ikke er med på albummet, det syng-med-venlige "Ya Ya Ya". Det er også lidt af en kliché at gemme sit største hit til ekstranummeret, for så ved man jo, hvad der kommer, og det gjorde "Skylder Dig Ik' Noget" selvfølgelig – og vakte begejstring. Ikke mindst med et indlagt mellemspil, der gjorde venskabeligt grin med TopGunn, som blev indskrevet i tekstens utroskabstema. Absolut en hæderlig koncert fra Danmarks seneste popsucces. Ikke superliga, men dog første division.