x
Heimatt : Uhørt Festival, Tak Rock-Scenen, Refshaleøen

Heimatt , Uhørt Festival, Tak Rock-Scenen, Refshaleøen

Heimatt : Uhørt Festival, Tak Rock-Scenen, Refshaleøen

Anmeldt af Kim Lykke Andersen | GAFFA

Arkivfoto

I takt med solens nedgang stod Heimatt på Tak Rock-Scenen til en omgang storladen nordisk folk først an af den dansk/norske forsanger Magnus Grilstad.

Deres folkelige lyd trækker bl.a. på stærke referencer til Mumford and Sons, og især på koncertens indledningssang "Winter's Noise" står denne parallel klart, hvor den muntre organiske lyd samler festivalgængerne i en kreds omkring Tak Rock-Scenen.

Da tonerne af "Everyone's a Sinner" indledes, drages tankerne også straks mod et andet nordisk band, nemlig Of Monsters and Men. Og publikum svajer her gladeligt med. Andre gange, når tempoet bliver trukket ned, som f.eks. på "Comforting Love", minder Magnus Grilstad med sin guitar mest af alt om Søren Huss med de gamle toner fra Saybia-æraen.

Denne aften får vi også Heimatts version af Kavinskys "Nightcall", bedst kendt fra Nicolas Refns film "Drive". Det er en noget anderledes udgave, hvor det elektroniske er pillet væk og i stedet erstattet med et folket indie-filter, hvor især rockpassagen mod slutningen klædte numret.

Overordnet fungerede Heimatt som et forfriskende pust på denne sensommeraften og formåede hele koncerten igennem at holde en fin nærkontakt med folket ude på plænen, hvor der koncerten igennem herskede en dejlig afslappet atmosfære. Dog førte lydmanden ude til højre for scenen en lige lovlig afslappet stil, da han samtidig med at styre lyden indtog en, ellers fremragende, spaghetti bolognese fra JunkFood. Her skulle man, uden at fremstå alt for snerpet, mene, at manden kunne have ventet med fødeindtagelse til lidt senere, koncertens kortvarige 30 minutters længde taget i betragtning. Men dette skal dog ikke sætte en finger på helhedsoplevelsen af Heimatt.

Det eneste, som umiddelbart kunne nage én, var netop, at alle sangene på den ene eller anden måde trak referencer til noget andet og velkendt, og de glade folkeviser fik derfor en lidt for bekendt smag af indie-folk, i en opskrift som er prøvet så mange gange før, og hvor den gastronomiske overraskelse dermed udebliver. Jeg er dog sikker på, at optrædenen på Uhørt ikke bliver det sidste, vi kommer til at høre fra Heimatt.

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA