Madeon : Smukfest, Bøgescenerne

Madeon , Smukfest, Bøgescenerne

Madeon : Smukfest, Bøgescenerne

Den 20-årige franske dj og elektronikamusiker Hugo Pierre Leclercq, bedre kendt under navnet Madeon, har fået stor succes i senere år med en række house-singler, remixes og produktioner for blandt andre selveste Lady Gaga. Han var programsat lørdag klokken 21.45, hvor solen lige var gået ned. Et umiddelbart fint tidspunkt, for Madeons club-orienterede musik lyder af natteliv, og så havde han også medbragt den nærmest obligatoriske storskærm med farvestrålende animationer, som selvsagt fungerede bedst i mørke.

Det var svært ikke at lade sig charmere af den lille og spinke franskmand, som mindede lidt om Daniel Radcliffe i rollen som Harry Potter, bare uden briller. Konferenciererne Peter Palshøj og Søren Rislund havde præsenteret ham som en mand, der var ferm på fingrene, og det kan man også tydeligt se på musikvideoen "Pop Culture", der i skrivende stund har over 25 millioner visninger på YouTube. Her mikser Madeon med en Launchpad 39 sange sammen på tre minutter med et meget vellykket resultat.

Helt så hurtigt gik det ikke på Smukfest, hvor Madeon "nøjedes" med at mikse cirka 75 sange sammen på det tilsvarende antal minutter, så vidt jeg med hjælp fra den fremragende app Shazam kunne vurdere. Hvor meget af showet, der var programmeret på forhånd, var lidt svært at vurdere. Madeon trykkede på en del knapper undervejs og lavede spredt cd-scratch undervejs, men det virkede heller ikke sådan, at han overanstrengte sig, og han havde god tid til at gejle publikum op med klap. Helt så vildt, som når eksempelvis Den Sorte Skole spiller, var det altså ikke.

Madeon spillede en stribe af sine egne numre, eksempelvis "Icarus", "The City" og "Finale". Størstedelen var dog andres kreationer, som blev mikset sømløst sammen til en selvstændig, velfungerende, konstant dansabel enhed. Dog ikke mere, end at min telefon via app'en Shazam som nævnt kunne genkende mange af dem. Mange af dem var numre, som ikke er særligt kendte uden for house/electro-miljøet. Eksempelvis Destructos "Higher", Galantis' "You", Oliver Heldens' "Koala", Don Diablos "Night Time" og Snails & Herobusts "Pump This".

Vi fik dog også bidder af mere kendte sange, eksempelvis Prodigys "Firestarter", Daft Punks "Around the World", Madonnas "Hung Up", Bastilles "Pompeii", trommeintroen til Nirvanas "Smells Like Teen Spirit" og ja, rigtigt gættet: The White Stripes' allestedsnærværende "Seven Nation Army". Disse hits, placeret på tilpas spredte tidspunkter, fik selvsagt den i forvejen gode stemning i vejret, og farvestrålende, futuristiske animationer på storskærmen gjorde sit til at understrege den gode stemning.

Et ekstra underholdende, uplanlagt indslag fik vi helt til sidst, da Madeon forsøgte at sparke en badebold, der var blevet skudt op på scenen, ud over publikum. Den fløj dog kun et par meter, hvilket udløste spredt latter foran scenen. Madeon har helt sikkert en bedre fremtid som dj og producer end som fodboldspiller – også selvom han er set hurtigere på fingrene på YouTube end på Smukfest.