Cee Lo Green: Tivoli, Plænen, København

Cee Lo Green, Tivoli, Plænen, København

Cee Lo Green: Tivoli, Plænen, København

Anmeldt af Henrik Jensen | GAFFA

Cee Lo Green er nok mest kendt for at være en del af soulduoen Gnarls Barkley, der kæmpehittede med nummeret "Crazy" fra 2006. Sidenhen slog den bombastiske sanger igennem med solosangen "Fuck You" (eller "Forget You", som radioversionen kom til at hedde) og banede sig vej til hitlisterne under eget navn i 2010. Sidste år udgav han et album med sin gamle hiphop-gruppe Goodie Mob, han var medlem af før Gnarls Barkley.

Mandag aften stod den så på musikalsk underholdning for københavnerne og andre, der havde taget turen til den stadig grønne plæne i Tivoli. Koncerten åbnede med en coverversion af Iggy Pops "The Passenger". Og netop coverversioner skulle vise sig at være et gennemgående tema for aftenen. Efterfulgt af Iggy kom brudstykker af sange fra David Bowie, Pussycat Dolls, INXS og Hot Chocolate, blandt mange andre. Listen var lige så lang, som Cee Lo Greens eget repertoire var kort. Den store mand klædt som en sydstats-tv-pastor gav undervejs i koncerten en storladen tale om, hvor vigtig musik er for mennesket, og ligeledes hvor vigtigt det er at lytte til forskellige genrer. Det har han da ret i, men man kunne nemt foranlediges til at tro, at dette blot var en dårlig undskyldning for at lukrere på andres succes.

Koncerten udviklede sig hurtigt til at minde mest om en lørdag aften på en lokalradio. Masser af de største hits og en nævenyttig vært, der kommenterer imellem sangene. Umiddelbart burde Cee Lo have egne numre nok til at kunne fylde de 45 minutter ud, koncerten varede. Men måske synes han ikke, at han sangskrivertalent rækker, og så er det da klart, at man må tjekke klassikerne ud.

Dog skal det nævnes, at Greens stemme absolut prydede numrene. Havde publikum blot betalt for en coverkoncert, så havde det måske været en succes. Værst var det dog hen mod slutningen af aftenen. Cee Lo forlod scenen og overlod showet til sin unavngivne keyboardspiller, der nåede at få maltrakteret numre af både Nirvana og Daft Punk. Jammerligt!

Et par numre fra Cee Los egne gemmer kunne der dog blive plads til. Efter først at have spillet et par sange fra Gnarls Barkley-perioden, blandt andet "Crazy", kom der lidt fra egen skuffe på bordet. Og som sanger skuffede han ikke. Cee Lo gav den alt, hvad remmer og tøjler kunne holde, og stod man forrest, kunne man blive kølet ned af kunstnerens sved, der beviste, at han på ingen måde holdt sig tilbage.

Koncerten på Tivolis plæne sluttede som forventet af med hittet "Fuck You" til publikums store glæde. En af aftenens få opture. Der er ingen tvivl om, at Cee Lo Greens stemme er storartet, og det kom også til udtryk i Tivoli. Men det var simpelthen for knapt med de selvkomponerede numre og langtfra nok til at kunne køre en koncert under eget navn. Forhåbentlig vender Green tilbage med lidt mere af sig selv og lidt mindre hit-røveri.