Hudna: Hudna

Hudna
Hudna

Hudna: Hudna

Udgivelse D. 20.08.2014
Torben Holleufer

Der bliver ikke udsendt så forfærdelig meget tyrkisk, eller tyrkisk-inspireret musik her til lands. I København finder vi virtuosen Husseyin Özcan, som har en lang række plader bag sig. Så var der tilbage i tiden en bølge, der talte folk som Mehmet Ozan og som gruppen Oriental Mood også var en del af, indtil de flyttede fokus mod Ægypten. Så derfor er det forfriskende, at der fra Århus kommer denne gruppe, centreret omkring baglama (saz)-spilleren, Orhan Özgur Turan. Og det er ikke så ringe, som man siger i Jylland.

Der er tale om et samarbejde i studiet med en mængde overdubs. De to andre aktører er guitaristen og dobrospilleren Søren Bigum, som tilfører musikken mindelser om flamenco, og endelig den underspillende Yossi Karutchi, og sammen har de frembragt en lille og sympatisk plade, som ligger og simrer i et grænseland, der både smager af Lilleasien og har en nordisk tone. Så langt, så godt.

Ikke at der er tale om noget banebrydende. På den tyrkiske scene skal man have et højt niveau for at klare sig. Her har folk som Orhan Gencebay for længst lagt stilen, hvor den smuktklingende og langhalsede mandolin, der for det meste kaldes for en baglama, men under et kaldes for saz, danner udgangspunktet og hvor der så lægges lag fra alverden over. Og den hjemlige Orhan gør virkelig sit bedste med nogle flotte løb på instrumentet, både i akustisk og elektrisk form. Men det er også som om det lidt er de samme idéer, som hele tiden fyres af. Og langsomt, men sikkert lukker pladen sig om sig selv. Og får præg af det ensformige og ikke voldsomt originale.

Minder mig egentlig ret meget om de fortolkninger af marokkansk og arabisk musik, som udgik fra det schweiziske pladeselskab Baraka El Farnatchi for et tiår siden eller mere, hvor lidt spacede klange og ekkoer af electronica blendede med filmiske klip fra den store orientalske rejse.

Hudna er et venligt og sympatisk bekendtskab. Vil sikkert få sit publikum, men tænder ikke undertegnede voldsomt meget.