Machine Head: Train, Aarhus

Machine Head, Train, Aarhus

Machine Head: Train, Aarhus

Anmeldt af Michael Jose Gonzalez | GAFFA

Sidst Machine Head gæstede Train i Aarhus var det intet mindre end et metalbrag af dimensioner. En opfattelse, der tydeligvis også blev delt af bandet, der åbenbart efter eget ønske vendte tilbage til smilets by, og frontmand Rob Flynn refererede da også til koncerten flere gange under aftenens show. Forventningerne var således store fra både bandets og publikums side, og heldigvis blev de indfriet.

Det var en tydeligt dedikeret skare, der var mødt op på Train, og når der blev ansporet til "circle pit", gik der ikke mange sekunder, før en menneskelig hvirvelvind med godmodig moslen spredte sig foran det solidt sammenspillede band. For Machine Head var også i aften på toppen.

Jovist virkede det som om, de visse steder lige skulle tilvænne den nye bassist, Jared MacEachern, der i øvrigt tog arven glimrende op efter Adam Duce, men i det hele taget leverede kvartetten et decideret metaludstyrsstykke, der tenderede ren hitparade, fra Imperium begyndte at buldre, til ekkoet fra Halo efterlod Train skælvende. Kun under den nye lidt kedelige Killers & Kings var der en fornemmelse af stilstand.

Kontakten mellem Machine Head – særligt indpisker Rob Flynn – og det dedikerede publikum var forbilledlig, og det var svært at sige, hvem der nød det mest. En sådan indlevelse og spilleglæde smitter simpelthen, og det var da også svært ikke at begejstres over at stå i skudlinjen for den ene skarpe musikalske maskingeværssalve efter den anden fra scenen.

Tunge riff og en samling metalperler, hvor særligt The Blood The Sweat The Tears (som blev dedikeret til det øldrikkende folk i moshpitten), Aesthetics Of Hate og musik-hyldesten Darkness Within fremstod knivskarpe, udgjorde aftenens mere end veloplagte underholdning, og Rob Flynn sparede ikke på brandtalerne om blandt andet hvordan, bandet i første omgang kun blev spået fem års levetid, fordi de ikke blev spillet i radioen eller på MTV – og de gik rent ind.

Energiudvekslingen på Train var elektrisk, og man kan ikke klandre Machine Head for gerne at ville tilbage til Danmark igen allerede i november, hvis det er denne type seancer, de typisk oplever på disse breddegrader. Vel mødt!