Østkyst Hustlers: HCA-festival, Odense

Østkyst Hustlers, HCA-festival, Odense

Østkyst Hustlers: HCA-festival, Odense

Anmeldt af Philip Bidstrup | GAFFA

Arkivfoto

Fredag aften, H. C. Andersen Festival og Østkyst Hustlers. Det lyder som et brag af en fest. Og det blev det.

Dynamikken, som er et fynsk rap-kollektiv, varmede publikum op. Efter lidt dårlig lyd blev lyden bedre, og man må sige, at publikum blev varme. Der gik heldigvis ikke længe, før hustlerne gik på, så publikum var varme og klar til fest. Og de overgav sig til hustlerdrengene med det samme.

Festbomben sprang

De københavnske drengerøve er en bombe af godt humør, gamle klassikere og overlegen gadedrengsattitude. Bomben springer allerede ved første tone. Og den smitter. En bombe af lækre blues-funk-rytmer og knivskarp, finurlig lyrik. Hvis man et øjeblik har glemt de gode oldschool-sange, bliver hukommelsen hurtigt genopfrisket. Jeg blev født samme år, som Østkyst Hustlers blev dannet, hvor de kickstartede den danske rap-scene, og selvom det er længe siden, kan selv jeg synge med på deres sange.

De tre gutter lægger op til en fest fra start. Nikolaj Peyk spørger publikum efter første nummer: "Vi er kommet for at feste med jer - er i kommet for at feste med os?" Og det er publikum i Odense. Koncerten er i starten plaget af dårlig lyd, men det er fuldstændig lige meget. Med "Så hold dog kæft", "Hustlerstil" og "Håbløs" som nogle af de første numre kan lyden ikke gøre folk mindre feststemt. Og da publikum skal synge første vers af "Håbløs", synger de ikke det rigtige. Det hyler Jazzy H fuldstændig ud af den. Men da han glemmer teksten, freestyler han sig bare igennem - meget sigende for koncerten. For freestylen bringer brede smil på hele scenen - både det fantastisk spillende band bagved og de tre drengerøve foran smilede gennem hele koncerten.

Trætte ben

Nikolaj Peyk holder sig lidt i baggrunden med sin guitar med Bossy Bo og Jazzy H foran skydende med skarpe rim. Alle tre hopper rundt, som var de unge igen. "Han får for lidt", som er det sidste nummer, brager ud over det feststemte publikum, og her får man virkelig at mærke, hvordan de tre hustlere har styr på publikum. Her er ikke en eneste, der ikke kan synge med på de velkendte rim. De løber og hopper frem og tilbage på scenen. Hustlerdansen bliver også eksekveret til stor jubel og fornøjelse. Men selvom hustlerbenene har hoppet og løbet mange scener tynde igennem mange år, kan de blive ved. Hvis benene er trætte, skjuler de det i hvert fald godt.

Ikke for lidt

Selvom de tre københavnerdrenge har fået lidt flere år på bagen, og der er sket store spring i hiphop-verdenen fra 90'erne til nu, kan de stadig levere et fantastisk show. Folk bliver hevet tilbage i tiden for en stund. Og med hits som "Han får for lidt", "Håbløs" og "Hustlerstil" kan det ikke gå helt galt. Selvironien og den fantastiske humor er der heller ikke for lidt af. Bandet får både hinanden og publikum til at grine adskillelige gange. Der er ikke noget hokus pokus, men det er på ingen måde for lidt. Bare tre hustlere og tre mikrofoner. Tre drengerøve. Præcis som det skal være.