Karen O
Crush Songs

Karen O: Crush Songs

Album / Cult Songs
Udgivelse D. 09.09.2014
Lars Löbner Jeppesen

Som 27-årig i '06-'07 var Yeah Yeah Yeahs-sangerinden Karen O i tvivl om, om hun nogensinde ville finde kærligheden, efter at have fået hjertet knust igen. Kærlighedens eksistentielle følelser var dog ikke kun skidt, for i fortvivlelsen fandt Karen trøst i kreativiteten. Lidt af afkastet åbnes der nu for med albummet Crush Songs, der blev til i samme periode som det leakede album KO At Home, der dog kun var tiltænkt som en gave til vennen og produceren Dave Sitek.

Lydmæssigt er Crush Songs en meget skrabet lo-fi oplevelse, og som ofte når man får adgang til demoer, er det en intimiderende omgang, da de sjældent er indspillet med henblik på at blive delt med andre end de allermest indviede i inderkredsen. Men vupti, pludselig befinder man sig i Karens soveværelse, mens hun skrøbeligt, sagte og sårbart fremfører disse små kærlighedsliser.

Crush Songs er ikke Karen O's første udsendte soloalbum, for man bør også tælle det magiske soundtrack til ekskæresten Spike Jonzes film Where The Wild Things Are med, da det var et anderledes gennemarbejdet værk og ikke blot en samling skitser. For det er nemlig skitsefornemmelsen, der trækker ned her. For numrene strækker sig sjældent over et minut, og det giver en uforløst lytteoplevelse, da sangene aldrig når at krible sig ind under huden. Det svare lidt til at læse et enkelt kapitel i pamfletform i stedet for at dykke ned i hele romanen, bortset fra, at vi her ikke bare har mulighed for at erhverve os fornemmelsen at hele værket. Så selvom Karens bevægende vokal altid er en stor oplevelse, så er det ikke her, at man skal finde en ny perle som The Moon Song, som hun sidste år blev Oscar-nomineret for.