Chuck Brodsky, La Gayola: Tønder Festival

Chuck Brodsky, La Gayola, Tønder Festival

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

Det er den amerikanske singer-songwriter Chuck Brodsky der har æren af at være årets først koncert på Tønder Festivalen i 40 års jubillæums-udgaven. Brodsky er lidt af et kendt navn på festivalen, og det er således femte gang han optræder her - han har også brugt en del af sin ungdom i København, så han kender lidt til dansk kultur. Måske er det derfor han styrer udenom sine baseball sange, som han eller har udgivet to ret fine albums med - det var lidt ærgerligt, men måske rigtig set af Brodsky idet referencerne sikkert er spildt på store dele af et danske publikum.

Brodsky er ret fortællende både i numrene og imellem sangene, og den sympatiske herre efterlader et indtryk af at man er sammen med en god ven, og sidder og fortæller historier. Brodsky kommer let og legende rundt om mange forskellige emner. Det første nummer handler om de bordtennis kampe han plejede at spille imod sin far, og om hvordan deres forhold udviklede sig hen over bordet, men der kommer også sange om mere alvorlige emner som holocaust, eller den smukke ballade, "Bill & Annie" om ferskenbonden Bill som beretter om sit livs kærlighed Annie, som han, "met at his wedding but by then he had a wife".

I det mindre seriøse hjørne er der sange om både GPS'en - eller the other woman - som Brodskys ekskone kaldte den, og noget så moderne som Facebook. Sange med sådanne låste lidte "novelty" agtige emner virker sjældent ret godt, men Brodsky beviser koncerten igennem at han har mere end almindelig tæft for at skrue en god tekst sammen, og på den måde bliver selv Facebook sangen vedkommende.

Brodskys åbningskoncert rammer alt det essentielle ved Tønder Festivallen, og sender således årets udgave godt afsted. For dem der ikke oplevede koncerten torsdag eftermiddag, kan han opleves igen både fredag og søndag - det er noget af det der er så fint ved Tønder Festival.