The Stray Birds: Tønder Festival

The Stray Birds, Tønder Festival

The Stray Birds: Tønder Festival

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

Med lidt snilde, så skynder Tønder Festivals nye kunstneriske ansvarlige sig ud og besøger The Stray Birds backstage med en kontrakt for 2015 versionen af festivalen. Efter deres koncert torsdag eftermiddag i den store af de to New Orleans inspirerede spejltelte, står det nemlig klart at Tønder Festival bør have en ny darling på hænder i form af The Stray Birds.

Før det første er der tale om tre eminente musikere, der så let som ingenting bytter instrumenter, om der så er tale om guitar, violin eller banjo - læg dertil de fantastiske harmonier og vi har at gøre med et band der til fulde lever op til Tønders motte om "hand-made music". Stilmæssigt trækker The Stray Birds store veksler på bluegrass-traditionen, men med et moderne twist, en perfekt kombination, som kan være med til at kendetegne "det nye Tønder".

Koncerten igennem bliver der sendt store hilsener til de musikalske helte som Townes Van Zandt og Doc Watson, der bliver jodlet og der er godt med twang på sangstemmerne, hvis man lukker øjnene er det ikke svært at drømme sig væk fra Tønder til North Carolinas Blue Ridge Mountains. Det falder i god jord og The Stray Birds er også tydeligt benovede over den fine modtagelse. Specielt den lille leg der opstår hvor publikum klapper hele når der skal skiftes instrumenter virker til at imponere bandet. Til gengæld imponerer de så rigeligt igen med musikalsk kunnen.

Først og fremmest må det siges at være sangerinde Maya de Vitrys stemme der står klarest frem, det beviser hun bl.a på det fine nummer, "Dream in Blue" men også herrerne kan være med, Oliver Craven står f.eks. i spidsen for en medrivende version af "No Part of Nothin'"

The Stray Birds spiller bade fredag, lørdag og søndag på festivallen, så der er stadig mulighed for at opleve dem, det bør man.