Poul Krebs med venner: Tønder Festival, Telt 1

Poul Krebs med venner, Tønder Festival, Telt 1

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

I spændet imellem fornyelse og tradition virker det til, at Poul Krebs er blandt dem, der kan favne allermest bredt, og derfor er Telt 1 da også allerede godt fyldt, allerede inden koncerten er i gang.

Første gang, Poul Krebs stod på Tønder Festivalens plakat, var allerede tilbage i 1981. Dengang som mere rendyrket folkesanger, siden er han som bekendt blevet allemandseje og også gået en noget mere poppet vej. Dette er sikkert blandt årsagerne til, at koncerten er lidt af et tilløbsstykke, og det virker til, at rigtigt mange mennesker har ladet deres weekend begynde for alvor her.

Poul Krebs har til koncerten allieret sig med et ret imponerende back-up band, som består af bassist Troels Skjærbæk, guitarist Rune Kjeldsen, trommeslager Christer Jansson og endelig pianist Palle Hjorth (der som en sidebemærkning lagde denne anmelder fuldstændigt bagover sidste år til en Povl Dissing-koncert – det var ikke helt tilfældet i år, men det var ikke Palle Hjorths skyld).

Koncertens udtryk kører i det, man i positive vendinger kunne kalde stilsikker country-rock, imens onde tunger måske ville ty til at kalde det for virkelig bred balle-rock. Det kan selvfølgelig ikke sættes en finger på det mere end kompetente band, men det bliver hurtigt lidt svært at mærke nerven i koncerten. Koncerten er annonceret som Poul Krebs m. Venner, og selvom der var flittigt besøg af en række folk, mest prominent Michael Falch, så flyttede det aldrig rigtigt ved udtrykket til noget, der var virkeligt spændende.

Endnu engang skal Tønder-publikummet dog have ros, for der blev faktisk lyttet i langt det meste af teltet, langt det meste af tiden. Men i kanterne af teltet kunne det altså ikke undgås, at stemningen lænede sig mere i retning af fredagsbar end folkemusik. Krebs åbnede med nummeret "Sweetheart", gjort kendt af Henning Stærk, og det var egentlig koncertens højdepunkt.