x
Hayes Carll : Tønder Festival, Palais de Glaces

Hayes Carll , Tønder Festival, Palais de Glaces

Hayes Carll : Tønder Festival, Palais de Glaces

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

Den amerikanske singer-songwriter Hayes Carll kommer fra Texas, og det er således lidt af en kulturkløft, han oplever ved at komme til Tønder. Sådan åbner koncerten i hvert fald med et par morsomme bemærkninger om forskellen på holdningen til våben blandt publikum i salen og Carlls hjemstat. Han kan blandt andet fortælle, at han har været med i og vundet et lotteri, hvor hovedpræmien var et skydevåben, faktisk var der 46 forskellige at vælge imellem, heriblandt selvfølgelig også semi-automatiske skydevåben.

Nu skal det ikke handle om skydevåben det hele, for Hayes Carll har også en samling fine sange med sig. Carll lægger sig fint i tråd med Texas' outlaw tradition, og hans sange handler som regel om druk, stoffer og sex, men i løbet af koncerten afslører han også et vist politisk engagement, og der er hilsener til en del af USAs krigsførende aktivitet både i Afghanistan og Vietnam.

Musikalsk er traditioner holdt ved lige, og der er mindelser om både Johnny Cash i musikken og Dylan i teksterne, men Hayes Carll er alligevel sin egen og formår på den måde at skabe noget nyt oven på traditionen.

De fleste af sangene har et ironisk og til tider ret morsomt syn på tingenes sande tilstand, men det bliver også til mere inderlige stunder som på nummeret "Jesus and Elvis" - the king of kings og the king of rock 'n' roll.

Det er måske ikke en koncert, der blæser en bagover, men et ret sympatisk bekendtskab og et tekstunivers, der med al sin finurlighed er værd et dykke mere ned i.

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA