The Cabin Project: Aarhus Teater, Store Sal

The Cabin Project, Aarhus Teater, Store Sal

Anmeldt af Michael Jose Gonzalez | GAFFA

Cikader, fuglefløjt og andre naturlyde indtager diskret Aarhus Teaters smukke gamle sal i takt med, at en stille rød røg damper ind over scenen under svanerne, mågerne, havfruerne og englene, der pryder loftshvælvingen. Lidt over otte indtager koncertens to hovedpersoner yndefuldt scenen – flankeret af talenterne Oliver Hoiness (guitar, tangenter) og Ned Ferm (tangenter, fløjte og saxofon), mens producerlegenden Mark Howard (Bob Dylan, Tom Waits, Neil Young, U2 m.fl.) befinder sig ved lydpulten bagerst i salen og styrer slagets lydmæssige gang.

Vi er vidne til live-premieren på Kira Skov og Marie Fiskers fælles-projekt, The Cabin Project, der er indspillet i netop Howards hytte (deraf navnet) dybt inde i de canadiske skove. På plade er resultatet fremragende, og de stærke numre blegner bestemt ikke ved at blive fremført live – slet ikke i omgivelser, der er lige så stemningsfulde som selve sangene.

Åbningsnummeret er Peggy Lee-coveret "Johnny Guitar", hvor Skov og Fisker viser en forbilledlig evne til at lade deres stemmer smyge og sno sig ind mellem hinanden, som var det én person med to stemmer, der sang. Det er nærværende, intimt og inderligt, og det sparsomme set up til trods er det et massivt lydbillede, der møder publikum og fylder rummet ud.

Der er et mørke og en dragende melankoli i sangene, der efterhånden har ligget klar i halvandet år. Kira, Marie, Oliver og Ned fremfører dem med en ro og dybde, der får musikken til elegant at krybe ind under huden og efterlade et spor af gåsehud.

I anledning af Mark Howards tilstedeværelse i Danmark er der blevet tid til at indspille et nyt nummer, og den nærmest David Lynch'ske stemning og de bidske guitar-udgydelser midt i det tyste er ikke til at stå for. Det er i det hele taget en effektiv cocktail, når Hoiness fra tid til anden lader guitaren slå gnister og Ned Ferm griber saxofon og fløjte.

Det er et skyggefuldt og mørkrandet univers, vi befinder os i, i de to sangerinders hytte i skoven. Men det er også en univers, der i aften emmer af sjæl og nerve. Sammen med Mark Howard og deres to musikalske kumpaner har de to sangerinder skabt noget storslået og rørende, og det er en stor oplevelse af se det blive vakt til live.