Stellar OM Source og RP Boo: Phono Festival, FAF-Siloen, Odense

Stellar OM Source og RP Boo, Phono Festival, FAF-Siloen, Odense

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

Stellar OM Source

Den ydmyge amerikanske musiker indtog scenen uden meget postyr, som så mange gør det til Phono. Christelle Gualdi er det borgerlige navn bag Stellar OM Source, og kvinden bag pulten varmede trygt op med en samling af analoge apparater. Med en effektiv og almindelig opstart fik Stellar trukket publikum mod scenen og med ånden i bakgear mod noget retro-futuristisk holdt hun fast på os igennem sit betagende sæt.

Det var svært ikke at tabe pusten fra tid til anden, mens samples og loops blev endevendt og udskiftet i et tempo gennemsyret af feststemt utålmodighed. Festen var for alvor begyndt at tage form i FAF-siloen på Odense havn. Desværre var der også enkelte gange, hvor bassen blevet hevet ud af mixet i lidt for lang tid og uden rigtig forløsning. Efter sådanne pauser blev bassen mere eller mindre bare "fadet" ind i mixet igen, så publikum kunne komme tilbage til at rokke til rytmen og flytte fødderne.

Det kan skyldes en indoktrinering af nymodens EDM, men jeg tager mig selv i at forvente det såkaldte "drop" efter en pause uden meget bas. I anden halvdel af sættet fungerede det da også mere dynamisk, når bassen indfandt sin plads i mixet og ikke bare sneg sig ind mellem det ekstra skud synth, der lige gav den stærke live-optræden et nøk opad.

Gennem hele koncerten var der storslået fremgang i den analoge og veldrejede techno, og man var mest af alt nysgerrig efter, hvilke andre retninger Stellar OM Source kunne dreje musikken og vores fødder, men så endte koncerten på et beat og et millisekunds stilhed afbrudt af et velfortjent og ærbødigt modtaget bifald.

RP Boo

Så ydmyg som Stellar var, lige så selvsikker var Record Player Boo eller RP Boo. Ved intet mindre end John WIlliams' Superman-fanfare råbte RP Boo ind i en mikrofon, hvad hans intention var med denne optræden til Phono. Han ville få os til at danse, og det var et løfte, han havde tænkt sig at holde uanset hvilke midler, der skulle tages i brug.

Som ophavsmand til den benbrækkende hastige genre footwork var han en indlysende velvalgt booking til årets festival, især efter den øjensynlige succes med DJ Spinn og nyligt afdøde DJ Rashad til sidste års Phono, hvor den vanvittige genre fra Chicago fik ben at gå på i Odense. Spinn og Rashad havde deres hoveder dybt begravet i pulten dengang, og det resulterede i et hektisk men pletfrit sæt. RP Boo gjorde meget ud af kemien med publikum, og ja, det led sættet måske lidt af. Selv for Footwork kom mixeriet til at lyde uheldigt en gang imellem, og andre gange lod det til, at Boo glemte at følge med i det tempo, som genren dikterer, og vi var efterladt med noget halvfærdigt.

Alt virkede dog glemt og tilgivet, da RP Boo tog koncerten tilbage med et perfekt timet mix af Lipps Inc.'s "Funky Town". Sådan fortsatte koncerten så uden den helt store variation og forløsning. Den store appel ved footwork og de sæt, som Boo, Spinn og Rashad kommer med, er den fuldstændige frasigelse af "god smag", der således skaber nogle nær uforudsigelige oplevelser med lige dele obskure samples og udklip fra hitlistemusik.

RP Boo var en glad mand bag pulten på Phono, faktisk så glad, at han lipsync'ede til halvdelen af sine samples og sågar demonstrerede, hvorfor det kaldes footwork ved at bryde ud i den kendetegnende dans. Man kunne ikke undgå at smile med manden, der lod til at holde ufatteligt meget af at kunne rejse over Atlanten for at dele Chicagos undergrund med Odense havn.