The Sandmen
Den Bedste Dag

The Sandmen: Den Bedste Dag

Album / A:larm Music
Udgivelse D. 29.09.2014
Jan Opstrup Poulsen

The Sandmen har været der on and off de sidste 25 år. Med svingende gennemslagskraft, men altid tro mod den rene rock. Og med Allan Vegenfeldts arketypiske rockvokal af en anden tid – Danmarks svar på Jim Morrison – så er man sjældent gået helt galt i byen hos The Sandmen.

Og bandet svigter ikke rocken på deres niende studiealbum, hvor de springer ud som et dansksproget band. Noget fornyelse skal der åbenbart til for at holde liv i de gamle drenge. Helt hvorfor Allan Vegenfeldt nu skal synge på dansk, giver albummet umiddelbart ikke noget tilfredsstillende svar på. Han håndterer de dansk gloser sikkert og håndfast, uden at der går skår af hans stærke vokaludtryk. Til gengæld giver den danske prosa ham noget større udfordringer forstået på den måde, at teksterne har en hang til at være temmelig banale eller nærme sig det rene nonsens.

Samtidig har The Sandmen også følt, at det var tid til at rykke lidt på rockudtrykket, og Den Bedste Dag er en blanding af en gang heftig garagerock og en mere flydende syrerock, der lægger sig i sporet fra Spids Nøgenhat. Det med syrerocken ligger ikke The Sandmen helt fjernt, men de vinder ikke det store ved at vende sig mod den mere improviserende form. Her har melodierne en tendens til at løbe af sporet.

Det er til gengæld ikke tilfældet, når de stiller op i stærkeste opstilling som et utilpasset rockband. Med tempo og struktur i sangene er The Sandmen uovertrufne som i albummets perle Udkantsdreng. Den slags sange er der bare for få af på Den Bedste Dag.