Baal: VoxHall, Aarhus

Baal, VoxHall, Aarhus

Baal: VoxHall, Aarhus

Anmeldt af Sten Kloppenborg | GAFFA

Efter en længere turne og pladepause er Baal i dette efterår vågnet op af dvalen for at markere bandets 20 års fødselsdag. Der er foreløbig fire koncerter i kalenderen, men at dømme efter bandets perfomance og modtagelse på VoxHall i aftes må der være basis for en forlængelse af turnéen.

Baal formåede med deres første album "Sensorama" i 1996 at skabe en dansk rockklassiker, der midt i en minimalistisk grungeperiode adskilte sig ved at lyde som en blanding af Queen, Bertolt Brecht og David Bowie. Albummet blev fulgt op af et sandt triumftog på landets spillesteder og festivaler, og her blev Baals gode livery grundlagt med nogle mindeværdige, nærmest sekteriske seancer på Midtfyn og Roskilde Festival. Denne gyldne liveperiode blev foreviget på livepladen "Baal Live (Official Bootleg)".

"Sensorama"-perioden står stadig tilbage som bandets kommercielt mest succesfulde, og egentlig virkede det dengang som et naturligt næste skridt at holde "sømmet i bund" og fortsætte ud over Danmarks grænser.

Baal valgte dog at skifte stil imod et mere elektronisk udtryk på det efterfølgende udspil, "Karaoke" fra 1998, og har lige siden eksperimenteret og udfordret sig selv i snart sagt alle tænkelige stilarter på de efterfølgende fire album, dog altid med Bjørn Fjæstads markante patosvokal som genkedeligt midtpunkt. Baal har på alle deres udgivelser holdt et højt niveau, uden alt for megen skelen til diverse modeluner i musikindustrien.

De cirka 500 publikummer på VoxHall var at dømme efter alderen fortrinsvis folk, der kunne huske bandets tidlige meritter, men det var også tydeligt, at mange af de nyere numre var nærlyttet.

Alt kommer til den, der venter

Baal gik storsmilende og afslappede på scenen til en velvalgt operaintro og tog sig god tid til at hilse på publikum, inden de fattede instrumenterne og gik i gang med potente udgaver af "King Media" og " Let it Flow". Stærkt udlæg, der med det samme fik salen og luftguitarene i gang. Derefter gled vi over i den groovy "The Waiting Room" med en bemærkning om, at "alt kommer til den, der venter" til det forventningsfulde og tændte publikum.

Bjørn Fjæstad var meget veloplagt og velsyngende. Han har ved siden af Baal plejet en teater/musicalkarriere og har blandt andet været at finde i så forskellige sammenhænge som tv-udgaven af "Rytteriet" og senest stående på en meget høj stige foran 195 millioner europæere ved Grand Prix-festen på Refshaleøen i København. Det er tydeligt, at han trækker på teatererfaringen, når han står i forgrunden for Baal. Bandet spillede fantastisk, og lyden var glimrende på VoxHall. Navnlig er det fedt at høre kapelmester Henrik Sten Melanders keyboard og korsang i lydbilledet, der sammen med Fjælstad vokal definerer Baals særlige lyd.

Tattoo-Troels

Der opstod hurtigt en tæt kontakt med publikum, og koncerten udviklede sig efterhånden til en totaloplevelse med momenter af nærmest familiær kontakt imellem band og publikum. Numrene fra "Sensorama" udgjorde, helt naturligt for en fødselsdagskoncert, rygraden i sætlisten, men numre som "Honeydropper", "Wagner's Music", "Relax" og "Karaoke" var fantastiske numre, der alle føjede sig smukt ind i rækken af unikke Baal-sange. Under den smukke og meget stille "The Lunatic" bevægede Fjælstad sig ud blandt et siddende publikum og tog en kinddans med en pige i lyset fra en enkelt projektør. Et meget poetisk øjeblik og et godt billede på spændvidden i Baals musikalske univers.

Under det sidste nummer i hovedsættet "Bikerhead" opdagede Fjælstad en gut, Troels på forreste række, der havde tatoveret coveret fra "Sensorama" på underarmen. Han blev inviteret på scenen til en indianerdans omkring mikrofonstativet og fik lov at synge med på resten af nummeret. Nu var VoxHall for alvor med.

Ekstra og ekstra

"On and On" fra 2005 udgivelsen "Do You Come With Special Features?" var første ekstranummer. Den virker ikke umiddelbart som et oplagt livenummer på albummet, men den blev virkelig vital og nærværende, da den kom til at fungere som fællessang på VoxHall. Derefter fulgte de sikre træffere "Bubble Fake" og "Eurodope" der med sit storladne "la la"-omkvæd a la "Bierfest i München" er en uimodståelig crowdpleaser. Bandet forlod scenen, imens publikum selv fortsatte fællessangen i nogle minutter, indtil Baal kom tilbage og forsatte "Eurodope".

Til sidst fik vi aftenens eneste nye nummer "Me & You, Us & Them" der handler om, hvor meget Baal har savnet at stå på scenen, og den selvfølgelige afslutter til en Baal-koncert, "The Last Show on Earth".

Og gid at det må gå dem vel

Det var dejligt at se et vitalt Baal på scenen igen. Måske er det nu, det er tid for endnu en glansperiode for deres storladne musik? Der burde i hvert fald sidde nogle Muse-fans derude, der ville kunne få en stor oplevelse med Baal. Det kan nåes i Amager Bio den 25. september eller dagen efter på Posten i Odense.

Tillykke med fødselsdagen – så giver de nok en lille en (et nyt album?)

Se en video fra koncerten:

Baal - Honeydropper - Live på Voxhall d. 20.09.2014 from Ole Lauritsen on Vimeo.