Thomas Buttenschøn: Sange Der Ikke Er Til Radioen

Thomas Buttenschøn
Sange Der Ikke Er Til Radioen

CD / Vokseværk
Udgivelse D. 04.09.2014
Michael Jose Gonzalez

I et – i denne anmelders optik – absolut sympatisk træk har Thomas Buttenschøn valgt at hoppe over alt det digitale med streaming og download og kun udgive sit seneste album på cd og vinyl. Ydermere kan man kun erhverve sig det ved mandens koncerter. Og det bør man helt afgjort gøre. Det er nemlig ti absolut fremragende, uegnede radiosange, der åbenbarer sig på albummet.

Stilen lægger sig op ad kollegaen Allan Olsens nyklassiker Sange For Rygere, idet Buttenschøns skarpe iagttagelser kun akkompagneres af akustisk guitar med vokalen helt fremme i lydbilledet, så man kan ikke kan undgå at bide fast i passager som: "Voksne mænd kan snakke sammen helt uden ord", "På sådan en helt almindelig hverdagsaften er det lige så nemt at glemme sex som aftenkaffen" og følgende lille kommentar til vores statsminister, der endda har fået en sang opkaldt efter sig: "Hun er hverken blå eller rød, men hun talte så meget om at det gode, hun har gjort, som om hun har glemt, hun også har lavet rigtig meget lort."

De nedbarberede sange er vellydende og velskrevne. Melodierne gemmer sig tit i de ordrige tekster, men er ikke sene til at hægte sig fast, så man tager sig selv i at gå og nynne med på linjer om nintendoer, hussalg og Lise Rønne.

Som det erklæres i Kærestetid, vil Buttenschøn skide på både salgstal og anmelderord, og det kan han roligt gøre – selvom der i dette tilfælde ikke burde være grund til det – når han leverer, hvad der i den grund føles som sange for sangenes egen skyld med en ærlighed og inderlighed, der er forbilledlig.