Thom Yorke
Tomorrow's Modern Boxes

Thom Yorke: Tomorrow's Modern Boxes

Download / BitTorrent
Udgivelse D. 26.09.2014
Michael Jose Gonzalez

Thom Yorkes andet solo-udspil lægger sig – forventeligt – i naturlig forlængelse af The Eraser og Atoms For Peaces Amok, og vi har således at gøre med et elektronisk udspil, der fortrinsvis sigter mod lytteoplevelser af de mere intime – gennem et par høretelefoner.

Som med Yorkes tidligere Radiohead-afstikkere – og de seneste par udspil med bandet – er Tomorrow's Modern Boxes ikke et album, der kryber ned under huden under de første gennemlytninger. Sangene kræver tålmodighed, tid og opmærksomhed, før de for alvor folder sig ud i al deres messende, introverte vælde og diskret prikkende krumspring.

Thom Yorke maler med støt hånd stemningsmættede og til tider fornemt urofremkaldende landskaber, der ofte på meditativ vis roterer om egen akse, mens det bobler og syder i det elektroniske lydlaboratorium, hvor det eminente åbningsnummers flaskehjerne er udklækket. Omgivet af musikkens vuggende kerne og stikkende udbrud. Og Yorkes stemme fungerer i al sin genkendelighed både som anker og manipuleret instrument. På næsten organisk klingende Guess Again!, som bringer associationer til Pyramid Song og Codex, byder den på ildevarslende linjer som: "I'm holding to my children, the creature's staring in" og "I'm fighting in the darkness, the one who can't be killed."

Til gengæld er der ingen grund til at dvæle for længe ved hverken There's No Ice (For My Drink) eller parentesen Pink Section. Albummets stærkeste stunder skal derimod findes i lige dele medrivende og gåsehudsfremkaldende The Mother Lode og det bjergtagende afslutningsnummer Nose Grows Some. Nej, til trods for elektronikken, skorter det ikke på sjæl i Tomorrow's Modern Boxes, der gør ventetiden på Radioheads niende lidt kortere.