Kasse Mady Diabaté
Kiriké

Kasse Mady Diabaté: Kiriké

Album / No Format!
Udgivelse D. 27.10.2014
Torben Holleufer

Historien om Kasse Mady Diabaté omhandler både en i Mali elsket sanger og en på flere måder fejlslagen karriere. Veteranen er sammen med Salif Keita i en klasse for sig selv på de kanter. Begge tog afsæt i 1970'ernes og 1980'ernes bigbands, i Kasse Madys tilfælde formidable National Badema. På klassiske indspilninger svæver mandens honingstemme, men han har manglet egoet til for alvor at bryde igennem solo. Til gengæld har han været fast inventar i Toumani Diabatés grupper, ligesom han var det naturlige valg til mødet mellem Cuba og Mali under navnet Afrocubism. Og nu er han endelig ude alene med denne her pragtplade.

At pladen er så god, skyldes ikke mindst den franske klassiske cellist Vincent Segal, som dels har produceret og dels lægger udsøgte og diskrete cellolinjer ind i musikkens fintvævede net. Segal har tidligere arbejdet med koraspilleren Ballaké Sissoko – Toumani Diabatés berømte fætter – og det er i det hele taget et superhold med de klassiske instrumenter ngoni, balafon og kora, som er inde og lægge den autentiske mandé-lyd over hvilken jeli'en eller grioten Kasse Mady Diabaté kan lade sin stemmepragt tage os med tilbage til den bardetradition, som er hans dåbsgave og bestemmelse. Og resultatet er på en gang underspillet og monumentalt.

Jeg havde den glæde at tilbringe en skumringstime i Kasse Madys øvelokale i Bamako i 2011. Det er en af de største musikalske oplevelser i mange år. Og denne plade tager mig tilbage, for der er noget af den samme vibration, ligesom jeg godt kan lide Segals rustikke måde at producere instrumenterne på, for de har den helt rigtige sprukne klang, som er så fed, og som ofte bliver overset, fordi fokus er på koraens rislende kildevæld. Bare rolig, vi får det i rigt mål, men det der står tilbage er en plade, der er essensen af Malis traditionelle musik.

Kasse Mady Diabaté er en af mine helte. Nu har han lagt ny alen til den position.