The Smashing Pumpkins
Adore (reissue)

The Smashing Pumpkins: Adore (reissue)

Box / Universal Music
Udgivelse D. 23.09.2014
Michael Jose Gonzalez

Tilbage i 1998 var Billy Corgan en mærket mand. Smashing Pumpkins var større end nogensinde, men hans bedste ven og bandkammerat Billy Chamberlain var ude af bandet på grund af heroinmisbrug, han lå i skilsmisse, og hans mor var netop død af kræft. Ganske naturligt spredtes mørke og melankoli i de afdæmpede sange, der flød fra hans hånd efterfølgende.

Resultatet var et Smashing Pumpkins-album, der i den grad skilte sig ud fra bandets tidligere guitar-struttende udgydelser – og som ­– i denne anmelders ydmyge optik – bød på nogle af karrierens stærkeste sange. Væk er den brølende distortion og inde er de akustiske guitarer og elektronikken.

Notorisk myreflittige Corgan har – naturligvis, fristes man til at sige – skrevet et hav af sange, der ikke nåede gennem nøglehullet og med på originaludgaven af Adore, men størstedelen af de 55 uudgivne numre (ud af i alt 107), vi forkæles med her, lader nu altså absolut intet tilbage at ønske i forhold til de 16 (15,5) sange, der præger udgivelsen fra 1998.

Tværtiomod kunne smukke akustiske demo-sager som Blissed And Gone, My Mistake og Do You Close Your Eye When You Kiss Me? uden problemer placeres side om side med originalens sorte perler.

Det er fascinerende at følge de forskellige inkarnationer, sange som især The Tale f Dusty And Pistol Pete, underskønne To Sheila og Perfect har antaget, før de fandt deres endelige udtryk – og så er genhøret med soundtrack-pletskuddene Eye (der macher Lynchs fremragende Lost Highway i intensitet) og The Beginning Is The End Is The Beginning (der er lige så stemningsfuld, som Joel Schumachers makværk af Batman And Robin-film er en gang varm luft) mere end kærkomment

Live-cd'en Kissed Alive Too og den medfølgende live-dvd-dokumetation af Pumpkins' 1998 koncert på Fox Tehater i Atlana dokumenterer i knivskarp lyd- og billekvalitet, hvordan Corgans sange bliver ved med skifte udtryk og form, selv efter, de er præsenteret på plade. Og normalt mere afdæmpede numre kan pludselig indtage skikkelse af rockmonstre og omvendt. På den måde holdes materialet i live, og det bliver ved med at være spændende at beskæftige sig med det enkelte nummer. Særligt, når man taler sangskrivning af den kaliber, vi her har med at gøre.

Spækket med læssevis af bonusmateriale af så høj kvalitet, er det eneste negative at bemærke om denne mastodont-genudgivelse, at der nærmest ikke er timer nok i døgnet til at komme i dybden med det hele. Men spøg – og i-landsproblemer til side: det her er en mageløs magtdemonstration, hvor genudgivelsesformatet i dén grad kommer til sin ret. Stærkt.