Jens-Emil Nielsen: 80'er rock - Dansk rock 1980-1990

Jens-Emil Nielsen
80'er rock - Dansk rock 1980-1990

Bog / Bogforlaget Her&Nu
Udgivelse D. 27.10.2014
Espen Strunk

Hvert efterår de senere år har den 66-årige journalist og entusiastiske rockarkæolog Jens-Emil Nielsen givet os en ny bog om dansk rockhistorie - fra det indledende bind Rock'n' Roll - Musik eller galskab? til sidste års 70'er rock - og hele vejen i gennem i samme lettilgængelige, scrapbogagtige format, hvor der satses på det brede overblik og let joviale sprog (man kommer uvægerligt til at tænke på Jørgen 'Mylle' De Mylius' sympatiske radiostemme, red.) fremfor de dybe spadestik.

Stilen fortsættes ikke overraskende i 80'er rock - ligesom sidst med anglificeret orddeling - hvor vi over godt 100 sider når fra Rugsted/Kreutzfeldt og Tøsedrengenene via Henning Stærk og Martin Hall til Søs Fenger og Monrad & Rislund i en lang række kapitler af et par siders længde, som hver især sagtens kan læses som selvstændige opslag.

Som de tidligere udgivelser i serien undgår bogen ikke helt det lidt hjemmegjorte præg, navnlig på grund af den gennemgående brug af andenhåndskilder og billedmaterialets karakter. Hvor utallige af bogens hovedpersoner formentlig gerne havde givet interview til anledningen, benytter forfatteren sig - igen - gennemgående af citater fra andre bøger og (mere plausibelt) samtidige anmeldelser. Ikke mindst, i øvrigt, fra tidlige numre af GAFFA, hvilket forfatteren naturligvis ikke skal høre et ondt ord for.

Mindre imponerende er det, at en stor del af det omfattende billedmateriale udgøres af optryk af velkendte albumcovers - fra Kim Larsens storsælgende Midt om natten- og Forklædt som voksen-plader til successkiver med Ray Dee Ohh, Hanne Boel og One Two. Sjovere er den mængde samtidige PR-fotos, som er inkluderet, og heller ikke denne gang kan man fratage Nielsen at have begået en nem og hurtig indføring i en periode i dansk rock.

Jens-Emil Nielsen: 80'er rock - Dansk rock 1980-1990. Bogforlaget Her&Nu, 115 illustrerede A4-sider, vejl. pris 299 kr. Er udkommet.