Christian Hjelm: VoxHall, Aarhus

Christian Hjelm, VoxHall, Aarhus

Christian Hjelm: VoxHall, Aarhus

Anmeldt af Christian Voldborg Andersen | GAFFA

I anledning af udgivelsen af sit aktuelle andet soloalbum Vaskeægte er Figurines-frontmanden Christian Hjelm atter draget ud på de danske landeveje. Koncerten på VoxHall i Aarhus dannede ramme for den dansksprogede sangskrivers seneste turnéstart, og skal man stole på publikums begejstring, var der tale om en musikalsk upåklagelig og hjertevarm koncertoplevelse i dansk rocks ubestridte superliga. Selvom koncerten markerede premieren på live-opførelsen af det spritnye materiale, hørte Hjelms udvidede repertoire straks hjemme på sætlisten og blev modtaget med kyshånd af det entusiastiske fremmødte publikum. Ja, man skulle nærmest tro, at nogle af sangene havde været hits længe før Hjelms egen tid som popstjerne, så stærke, som flere af de nye numre lød live?

Folkelig poppoesi

Hjelm lagde stærkt ud med åbningsnummeret "Som aldrig før"fra det nye studieudspil, der selvfølgelig kastede en lang skygge hen over aftenens sætliste. Dette nummer åbnede på elegant vis med Hjelms karakteristiske og behagelige vokal i centrum, mens han sang: "Alle ved det / Alle kan se det / Vi vil aldrig overleve her", hvorefter Hjelm lavede en Kim Larsen-agtig overgang til "Vi er i live fordi / Vi dansede hele natten". Backingbandets flerstemmige vokalharmonier fungerede fortrinligt, når de understøttede Hjelms i forvejen meget kønne klang.

Det er ikke svært at forstå, hvorfor den danske anmelderskare flittigt har sammenlignet sangskrivningen på Hjelms nye soloalbum med selveste hr. Larsens folkeligste poppoesi: Koncertens perlerække af sange demonstrerede Hjelms sans for opfindsomme ordspil og iørefaldende melodier, der blev fremført med en uselvhøjtidelig selvsikkerhed og nærvær. Det var simpelthen en fornøjelse at stå og få lov til at tygge på ordene og lyrikformuleringerne, når Hjelm fremførte sine finurlige dansksprogede sangtekster musikalsk.

Halloween blev hyggeligt i selskab med Christian og co.

Da det var Halloween eller allehelgensaften, jokede en ironisk Hjelm med, at bandet ville gøre deres bedste indsats for at virke uhyggelige over for publikum. Den paradoksalt hyggelige Kim Larsen-stil fortsatte på numrene "Revlerne" og "De sidste", der lød som klassisk Larsen-sangskrivning, men tilsat et moderne strejf af gedigen indie-pop. Det fremmødte publikum bestod primært af forholdsvis unge mennesker i 20'erne, 30'erne og opad. Hjelm forvaltede altså en stolt dansk rock- og poptradition videre til en ny generation, når hans nostalgiske sangskrivning henviste direkte tilbage til 70'erne og 80'ernes musikalske udtryk.

Hjelm var en underholdende vært, der ikke var bange for at tale direkte til individuelle personer iblandt publikum undervejs i koncerten. For eksempel bad han en specifik mandlig koncertgæst om at synge for på et af numrene, og samtidig lykkedes det ham om at kommandere publikum tættere på scenen midtvejs i koncerten. Det var uskyldige indslag som disse, der var med til at nedbryde distancen mellem band og publikum. I tro ånd med Halloween-aftenen inviterede Hjelm publikum til at synge med på et såkaldt monsterkor på nummeret "De sidste", hvis ordløse omkvæd bestående af utallige "Uh, uh"-virkemidler per automatik inviterede publikum til at synge med i kor. Hjelm fik skabt en vellykket folkelig stemning.

Opløftende melankoli

Da Hjelm skulle præsentere nummeret "Tiden," sagde han, at alle mennesker på et eller andet tidspunkt i deres liv når til et punkt, hvor de fortryder, hvad de ikke fik opnået. Med dette in mente fik publikum serveret endnu en eftertænksom og melankolsk popsang om knuste drømme, hvor Hjelm stillede spørgsmålet: "Hvor var du? / Hvor var du? / Da stjernerne de gik itu / Af hjertet ønsker jeg / At du var her hos mig". Hjelm udstyrede publikum med viden om de enkelte sange, inden bandet gik i gang med spille musikken.

Det var især en sang som "Tiden", der antydede, at Hjelm har et reelt potentiale til at opnå et stort folkeligt gennembrud som dansksproget solist. Måske det store gennembrud står for døren, hvis det unge fremmødte koncertpublikums forældre fik øjnene op for den 32-årige sangers uimodståelige evner?

Velspillet og professionelt, men uden de helt store overraskelser

Resten af koncerten bestod af endnu flere glimrende live-fremførelser af numre som blandt andet de melodiske ørehængere "Solen bager", "I disse dage" og "Vilde øjne". Da Hjelm og band spillede nummeret "Lang vej igen," nærmede koncerten sig sin afslutning, og en glimrende aften var ved at være forbi. Koncerten kulminerede musikalsk i et rabalder af virtuos instrumental støj, da bandet gav et ekstra-ekstranummer i form af afslutningsnummeret "Ha' det herligt" fra solodebutalbummet Før vi blev lette.

Hjelm og co. lukkede butikken med manér efter en cirka halvanden timelang koncertoplevelse. Hvorfor koncerten aldrig blev gennemført sublim for denne anmelder, skyldtes, at selvom alle sangene blev leveret med en professionel og overskudsagtig professionalisme, så var der heller ikke mange store overraskelser i vente, hvis man i forvejen allerede var bekendt med Hjelms soloalbums. Christian Hjelm og co. hev måske ikke en kanin op af hatten, men de lod deres velkomponerede og respektindgydende musik tale sit eget sprog, og det var jo heller ikke så tosset en idé.