Jokeren
Dansker

Jokeren: Dansker

Album / Warner Music
Udgivelse D. 17.11.2014
Maria Therese Seefeldt Stæhr

Jesper Jokeren Dahl er tilbage med sin første regulære rapskive siden 2009, hvor Den Tørstige Digter ramte gaden med et brag. Siden da har Jokeren eksperimenteret med blandt andet spoken word, malerkunst og forfatterkunsten. Dansker er på sin vis et sammensurium af disse kreative elementer og er en alsidig fortælling om liv snarere end en umulig kategorisering af, hvad en dansker egentlig er – noget titlen ellers kunne antyde. Det er et album, der stikker i mange retninger med Jokerens personlige, ærlige tekster som den røde tråd.

Sammen med blandt andre producerne Sylvester Sivertsen, Marco Twellmann Zara og Ezi Cut har Jokeren lavet et album, som blandt andet viser sider af rapperen, der både er stærkere og blødere end det, han tidligere har delt. Der er verbale afklapsninger og kritiske kommentarer til dem, der trænger til det, og der er kærlighedserklæringer til dem, der betyder noget – uanset om de så er blandt os endnu, eller måtte af sted for tidligt.

Musikalsk byder albummet på en række forskellige rejser. Fra det helt minimalistiske til det polerede, det hårde, det poppede og det jazzede. Der er et 80'er-hit, der får nyt liv sammen med Sylvester (Du Tog Fejl) – og der er en lille gruppe dygtige og interessante gæster som eksempelvis Murro. Det er ikke alle 11 numre, der er lige stærke, mest fordi det er ikke alle produktionerne, som klæder Jokeren lige godt. Men hans karakteristiske stemmeføring og måde at skrive tekster på gør, at man virkelig lytter til ham. Historiefortælleren i ham bliver bedre og bedre for hvert album.