James Blunt: Aalborg Kultur- og Kongrescenter

James Blunt, Aalborg Kultur- og Kongrescenter

Anmeldt af Keld Rud | GAFFA

En ganske ung, dansk singer/songwriter havde fået til opgave at varme op under de cirka 2200 publikummer, der havde indløst en billet til aftenens koncert med James Blunt. Filip på blot 17 år fremviste i løbet af sit ganske korte sæt ikke blot en imponerende musikalsk kunnen og en charme og et scenetække, der fik mange af salens kvindelige publikummer til at sukke. Men også en modenhed, man sjældent møder hos så unge kunstnere. Jeg er stærkt forvisset om, at vi kommer til at høre meget mere til Filip. Han har talent, så det står ud af hver en porre, og han vandt publikums gunst med en flot optræden.

Mit kendskab til hovednavnet var forud for koncerten sporadisk. For nogle kunstneres vedkommende vil det være et ekstremt dårligt udgangspunkt for at få en god oplevelse. Det viste sig dog hurtigt, at i tilfældet James Blunt gør det sig ikke gældende. Tværtimod synes det at være et optimalt sted at stifte bekendtskab med ham. Den kritik, der i årenes løb har været rettet mod ham, går dels på hans til tider klynkende vokal, dels på hans forkærlighed for den letbenede, overdådigt producerede popsang. Han er således mere McCartney end Lennon. På scenen akkompagneret af fire musikere på henholdsvis trommer, bas, guitar og tangenter var der dog mere kant og rå kraft, end dette skudsmål umiddelbart ville give anledning til at tro. Vellyden var der. Men ikke på nogen overlæsset facon.

Aftenens hovedattraktion er måske ikke anmeldernes darling, men han beviste allerede fra starten, at han er publikums. Siddende ved tangenterne med et enkelt spotlight rettet mod sig indledte James Blunt det omfangsrige sæt med den tunge og storladende "Face The Sun". Herefter fulgte en koncert, hvor Blunt med band spillede ikke mindre en 21 sange. Selv om Blunts fire albums alle var repræsenteret, blev der dog kun luftet to sange fra det udskældte "Some Kind Of Trouble". Sangene fra debuten, "Back to Bedlam", blev forventelig modtaget med stor begejstring, men også opfølgerens blev mødt som gamle slægtninge. Denne cocktail af ballader, mid-tempo-rocksange med masser af patos og opstemte popsange gik rent ind hos publikum. Selv om Blunt er en popsmed med tydeligt talent, var det ikke alle af de 21 numre, der viste det. Hvilket var åbenlyst ved koncertens start, hvor førnævnte "Face The Sun" strålede noget klare end de to efterfølgende sange.

På scenen viser Blunt sig som noget af en showman, der med glimt i øjet og en ikke ubetydelig portion selvironi får skabt en hjertelig og uhøjtidelig stemning, der taler til det danske sind. Som når han indleder "High" med en opfordring til publikum om at synge med under koncerten og siger: " Denne er så høj, at det kun er for pigerne. Girls don't fuck it up!". Det er en rød tråd gennem hele aftenen, og kombineret med et sæt, der er skruet så sindrigt sammen, at det fortsat gejler publikum mere og mere op, kulminerer koncerten med det ligeligt elskede og hadede hit "You're Beautiful" og ekstranumrene.

Med 110 minutter bag sig har Blunt underholdt, sunget og spillet, så nogle af de kritiske røster må forstumme. I hvert fald for dem, der har oplevet briten live.