x
Majid Bekkas: Al qantara

Majid Bekkas
Al qantara

Majid Bekkas: Al qantara

GAFFA

Album / Igloo
Udgivelse D. 16.11.2014
Anmeldt af
Torben Holleufer

Majid Bekkas er noget af en troldmand. Egentlig regnes han som gnawa-musiker, men er meget mere end det. For ja, han kan sin guembri, men har en klassisk musikopdragelse og er professor ved konservatoriet i Marokkos hovedstad, Rabat. Herfra er udgået en stribe projekter, der både udvider gnawaspektret og helt forlader det. For Majid er en lige så stor virtuos på den arabiske lut, oud'en.

Vi har her til lands mødt ham i spændstigt samspil med Ibrahim Electric. Nu har han med sit Al Qantara-projekt (arabisk for Broen) skabt en meget spændende gruppe, hvor den i Paris bosiddende marokkanske perkusionist, Khalid Kouhen og dennes kollega, Manuel Hermia, i den grad tager Bekkas med på en rejse til himmelstrøg, der både har indiske- og brasilianske farver. Alt sammen spillet med samme overbevisning.

Kouhen er en forrygende perkussionist. I Calcutta har han lært tablaspillet til bunds, og i hans gear finder man desuden den fra Sahara-bands så kendte kalabastromme, så den vej kan han også gå. Og i samspillet med Bekkas tager han nogle fede ture, hvor Bekkas på oud'en bruger hele sin kunnen og fremmaner salig Ali Akbar Khans sarodspil lyslevende med alle de traditionelle forsiringer og glid, og så kan den indiske fløjte få frit spil. Oud-spillet er i det hele taget en lise at høre på med direkte appel i retning af folk som Munir Bachir og uden den tendens til søvndyssende kammerjazz, som tunesiske Anouar Brahim har været eksponent for. På den arabiske bro er der anderledes liv.

Fin plade med mange farver.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA