Calvin Harris
Motion

Calvin Harris: Motion

Album /
Udgivelse D. 04.11.2014
Anders Bøgh

For hvert nyt album, Calvin Harris har udgivet, har hans kommercielle succes taget et skridt op ad stigen, for med seneste album 18 Months, der indeholdt ikke færre end ni UK Top 10-singler, at lande på det, der i den grad må siges at være toppen af poppen.

Med det nye album Motion fortsætter, han hvor han slap, de tre første singler Under Control, Summer og Blame gik direkte nr. 1 i UK, og de ligger stilmæssigt også fuldkommen i samme electro-house-synth-dance-pop-boldgade, som man kender fra 18 Months. Og som den første britiske kunstner, der rundede 1 mia. afspilninger på Spotify, er det også den slags, der bliver forventet af ham.

Rækken af prominente featuring-navne på Motion er da også ret prangende og tæller bl.a. Gwen Stefani, Haim, Ellie Goulding, Hurts, Alesso og John Newman. Og hvordan er resten af albummet så? Faith, Outside og Together lægger sig i samme velkendte Calvin Harris-stil som førstesinglerne. Love Now og Pray to God er en anelse mere afdæmpede og poppede, Ecstacy er en decideret ballade, og Slow Acid en art lettilgængelig acid house. De resterende fem numre giver den til gengæld en god tand ekstra med hårdtpumpet larm, der vel skal snakke til samme målgruppe som Martin Garrix, Dvbbs, Showtek m.fl. uden helt at ramme den samme melodiske charme, som de nævnte har kunnet med deres største hits.

Alt i alt må det siges at være halvt godkendt. Når Calvin Harris holder sig til sin velkendte stil, rammer han stadig rigtigt stort set hver gang, når han bevæger sig væk fra den opskrift, bliver det noget mere ligegyldigt.