Ben Howard: Falconer Salen, København

Ben Howard, Falconer Salen, København

Ben Howard: Falconer Salen, København

Anmeldt af Frederik Kyhn | GAFFA

Der fandtes en tid for ikke så længe siden, hvor synthesizere var forment adgang i rockens verden. Det hører som skrevet fortiden til, og i dag er det tit rockinstrumenternes førsteelsker, guitaren, der må kæmpe om en plads, når det gælder taletid i rampelyset. De alenlange heavysoloers tid er for længst forbi, og innovationen på guitarfeltet i dag høres tit bedst i det mere subtile.

Således er det guitarister som William Tyler, i særdeleshed med pladen "Impossible Truth", der med fingerspillet og nedtonet country-inspirerede sange de seneste år har vist vejen for nye græsmarker for det mere end klassiske instrument. I den kategori af instrumentale nytænkere finder vi britiske Ben Howard. I år har han løftet opgaven med at skabe den svære toer i form af pladen "I Forget Where We Were". En samling sange, der lægger sig i lige forlængelse af meget af Will Oldhams nyere materiale, men samtidig spotter referencer til landsmændene Damien Rice og James Vincent McMorrow.

For meget for lidt

Ben Howard er derfor ikke per definition en ekstrovert sangskriver, og den krøllede englænder havde da også fra start plantet sig i en lavtsiddende stol, der nærmest gjorde, at sangeren forsvandt fra publikums synsfelt, på nær de første rækker. Det samme gjorde sig gældende for første sang på sætlisten, den ellers fintfølende "She Treats Me Well", der i sine første sekunder måtte klare sig helt uden hjælp fra Falconer Salens store lydanlæg. Det var først, da folkene bag lydpulten vågnede op og tændte for gearet, at sangen kunne høres i salen. Men da var skaden allerede sket.

Howards sange er af en karakter, der fremmer mellemtonen til en grad, hvor det kræver sin lydmand ikke at drukne helt i sovs. Desværre er netop Falconer Salen et tilpas stort rum til, at dette kan ske for selv den bedste, og ved denne lejlighed var de to første sange desværre forglemmelige på grund af manglende lydniveau og rungende guitar.

Rockens nødvendige indtog

Det blev der heldigvis rådet bod på, da publikumsfavoritten "Conrad"s simple, men finurlige guitarriff fik folk op af stolene, og Howard af tre lyskegler blev badet ind i strålende bølgeglans. I det hele taget var englænderen denne aften og i det, for Howards nedtonede melankoli, utilgivelige rum på sit bedste i de mere stadionrockede skæringer og i de sange, hvor sangeren gav sig selv lov til at træde ud af det monotone mellemleje.

Især numrene "End of the Affair" og aftenens afslutning "Small Things" stod klart frem som nogle af højdepunkterne, idet de gav plads til større, for ikke at sige bombastisk udfoldelse fra Howard og band. Sangeren bemærkede selv, at han sidst havde spillet et job i Danmark i Vega, og det tog også noget tid for Ben Howard at forstå, at Falconer Salen og mængden af folk gjorde, at der måtte tys til noget mere spændvidde.

En stor del af den kunne også tilskrives det enormt velspillende og herligt eklektiske liveband, der hverken var blege for at skrue op for charmen eller bytte instrumenter. Det var et band, der langt hen ad vejen passivt lod scenen være i Ben Howards hænder, men, som aftenen og intensiteten skred frem, spillede en afgørende rolle for, at de rockende numre kom hele vejen hjem. Og så endda med et hele tiden skiftende instrument i hænderne og en enkelt gang med hele to basser. Det passede som fod i hose.

Howard og band fandt hen imod slutningen af aftenen tilbage til det mere nedtonede og melankolske, og det var der, de skulle have beholdt den del af sættet. Men selv i det stille kunne Howard nu ikke holde sig fra at påføre lidt rockende magi, og "All Is Now Harmed" blev endeligt punktum for en aften, der meget lig sangens struktur vandt på at blive tilført et skud muskelspillende rockenergi. Howard er en melankoliens mand, men han har valgt guitaren som sit instrument og lærte denne aften, at det kan betale sig at gøre brug af hele instrumentets spændvidde – også selvom guitarsoloerne med rette udeblev.