Grønlund, Whi.b og Klaskefar: Street Poets Club, Huset KBH, København

Grønlund, Whi.b og Klaskefar, Street Poets Club, Huset KBH, København

Anmeldt af Nanna Jenner Jensen | GAFFA

Street Poets Night er det nyeste bud på en reel hiphop-klub midt i København. Ambitionen er, at folket skal lokkes ud og lukkes ind til en onsdagsfest hver måned. Og man må sige, at de kom godt fra start.

Grønlund ****

Åbningstjansen gik til aarhusianske Grønlund, der tidligere har vist sine live-evner på store scener som Train og Vega til 2014-udgaven af Emergenza. Denne aften er herren dog kun flankeret af sig selv og et bastungt omgang backtrack, og selvom publikum gerne kaster hænderne i vejret til Grønlunds unikke rap'n'roll, fornemmer man også et savn efter et bagvedstående liveband. Dog udnytter han sine backtracks til fulde og lader gerne det ene nummer direkte overtage det andet, således at både flow og energi holdes højt.

På trods af Grønlunds egocentriske og aggressive tekster fornemmer man en personlig kontakt med publikum og en stage-performance, der kan få ham langt inden for genren. Man tror på, at han er en kæmpe navlebeskuende narcissist i det ene øjeblik, og møder så en selvironisk og gæv gut i det næste.

Grønlund har det, der skal til for at skabe sig et navn i branchen, men han mangler stadigvæk en række produktioner og skæringer, der kan give ham de sidste 10 procent, som sætter x'et i x-factor.

Whi.b ***

M2L Production sætter sin trio bestående af E-ly, Joran og Kreutzfeldt som andet act på aftenen under navnet Whi.b. De tre drenge har tidligere vundet konkurrencen RapKings, og man kan da heller ikke fornægte deres talent og flow. Desværre drukner det lidt i en til tider klichéfyldt omgang beats og tekster, der mest af alt omhandler trunter i stramme gamacher og fest, fest, fest. Der er ellers ingen tvivl om, at Whi.b har styr på deres referencer, det er bare lidt ærgerligt, at de ikke selv bidrager med noget nyt til genren.

Bedst fungerer det for gruppen, når de med et blink i øjet kaster sig ud i et nummer dedikeret til alle haters derude. Med titlen "Hold sig sur" gives der plads til et humoristisk islæt, der virkelig klæder de tre herrer. Værst fungerer det dog, når de lader som om, at et medlem kommer for sent til deres egen koncert og stopper koncerten for at dele shots ud. Det er enten bare dårlig stil eller pisse pinligt.

Klaskefar *****

Årets MC's Fight Night-vinder Klaskefar aka Frederik Wium lukker ballet med et brag. Med sig på scenen har han medbragt en række gamle rap-kammerater (Felix Østergaard og Samuel Himmelstrup) og et liveband bestående af trommer (Morten Scholl), bas (Christian Enevoldsen) og saxofon (Simon Mortensen). Som publikum fornemmer man straks en afslappet energi, og der bliver bestemt heller ikke sparet på freestylerap og sax-impro, der lægger sig som en lækker boble omkring en række ellers så teksttunge numre. For Klaskefar har noget på hjerte, og han har meget af det.

Således får vi både fortællingen om at være hypokonder på nummeret "Rigtig Forkert" og historien om, hvordan Frederik og vennerne fra Jonstrup i sin tid mødtes over MSN og Hotmail, fandt (ulovlig) inspiration på Kazaa og bryggede en demo-plade hjemme i kælderen.

Der er intellekt, humor og kæmpe bid i selvindsigten, og man kan ikke undgå at stå med et kæmpe smil på læben under koncerten. Det er sgu også svært andet, når det lykkes gutterne at rime på både Pikhoved, Ninja Turtles og brieost.

Det eneste, man til tider savner i løbet af showet er en mere stringent stil, hvor man ud over freestyle og impro også kunne ønske, at talenterne blev udnyttet fuldt ud på scenen. Det ville således ikke skade med et planlagt sax-riff her eller lidt mere vokal fra Samuel Himmelstrup der. Tværtimod.

Men så igen. De rappede om brieost. Jeg var solgt.