Martin Ryum og Mouritz/Hørslev: Godsbanen, Aarhus

Martin Ryum og Mouritz/Hørslev, Godsbanen, Aarhus

Arkivfoto

Den spændende Lyd+Litteratur-festival har siden 2002 præsenteret en – med enkelte undtagelser – årlig festival, fortrinsvis i Aarhus, hvor lydkunst, musik og litteratur mødes. Årets festival fandt sted på Godsbanen i Aarhus, som noget nyt fordelt over flere uger med en række koncerter, performances, installationer og en seminaraftenfrem for at pakke festivalen sammen på få dage. Koncerterne bød på blandt andre Torben Ulrich og Søren Kjærgaard og The Nielsen Sisters med multikunstneren Nielsen, tidligere kendt som Das Beckwerk, Claus Beck-Nielsen med mere.

Det hele sluttede onsdag den 26. november med Thomas Krogsbøl & Michael Mørkholt, Martin Ryum og Mouritz Hørslev Duo, hvor sidstnævnte var blevet programsat med kort varsel som erstatning for sygdomsramte Er De Sjældne. GAFFA kiggede forbi dette sidstnævnte arrangement i Teater Katapults Øvesal, en lille, intim sal på Godsbanen, hvor cirka 25 nysgerrige sjæle var dukket op.

ØØ alias Thomas Krogsbøl og Mikkel Mørkholt ****

Aftenens første konstellation var ØØ alias digteren Thomas Krogsbøl og elektronikamusikeren Mikkel Mørkholt, der fremførte numre fra deres fælles udgivelse "Med I og Uden", en kombineret digtsamling og vinylplade. Der var tale om billedrige prosadigte læst op til minimalistisk og meget stemningsfuld elektronisk musik med mange pauser i oplæsningen, så ordene kunne bundfælde sig, mens man drømte sig hen til musikken og de abstrakte visuals i den afdæmpede belysning. ØØs vinylplade har i øvrigt to huller, således at pladen med arrangørernes ord "kan afspilles i to forskellige kredsløb centrifugalt forskudt om hver sin akse." Højst interessant.

Martin Ryum ****

Sangeren og sangskriveren Martin Ryum udgav i september sit andet soloalbum, "Findes", hans første af slagsen i ti år og med udgangspunkt i digte af den (med rette) internationalt anerkendte forfatter Inger Christensen (1935-2009). Sangene herfra var i sagens natur også omdrejningspunkt for koncerten på Lyd+Litteratur. Ryum er også kendt som sanger, guitarist med mere i det alternative og til tider støjende rockband Speaker Bite Me, men som solist er han anderledes afdæmpet og melankolsk og har fokus på tangenterne. Et elklaver var også hans eneste instrument denne aften, hvor Ryum fremførte syv numre fra "Findes" efter først at have været rundt og givet hånd til alle de cirka 25 publikummer. En fin gestus for den lille, men lydhøre forsamling.

Ryum fortalte, at digtene var udvalgt gennem tilfældige opslag i Inger Christensens "Samlede digte", som han så var begyndt at skrive musik til, og hvis han kunne mærke, at der var ved at ske noget, arbejdede han videre – ellers fandt han et nyt digt. På den måde kom han godt rundt i Christensens univers, minus den store samling "Det" fra 1969 – "så skulle jeg have været rapper", som han sagde. Eller Pia Raug, fristes man til at sige; hun fortolkede en række af digtene fra herfra på sit flotte album "Det" fra 1981.

De syv sange var alle lavmælte og eftertænksomme med Ryums bløde og flotte stemme ofte presset op i et højt leje. Christensens digte er med visse markante undtagelser uden hverken rim eller fast rytme, og det gav plads til sange, der både melodisk og rytmisk var ret frie i formen – dog med enkelte gentagelser, der kunne illudere omkvæd – og en afgivelse i den smukke, rimede og rytmefaste "Sommerfugledalen (Sonet 13)". En sang baseret på en sonet – et rimet digt med 14 linjer – fra Christensens fantastiske digtsamling af samme navn fra 1991, en såkaldt sonetkrans, altså en samling af 15 sammenhængende sonetter, hvor første linje i hver sonet samles i den sidste såkaldt mestersonet. Og et smukt digt, der som de øvrige digte i "Sommerfugledalen" handler om døden – værkets undertitel er da også "Et requiem".

For undertegnede, der har dyrket Christensens forfatterskab intenst, om end det er nogle år siden, var det et dejligt genhør med de stærke ord, som Ryum tilføjede nye facetter. Mange af de i sig selv udmærkede, vemodige sange mindede dog musikalsk en del om hinanden, og med det om end fint spillede elklaver som enligt instrument på scenen nærmede vi os det monotone efter en halv time, men så var Ryum også færdig. Jeg kan dog varmt anbefale hans album "Findes", hvor numrene bliver fremført med fuldt band, nænsomt produceret af altid stilsikre Nikolaj Nørlund, som også har udgivet det på sit pladeselskab Auditorium.

Mouritz Hørslev Duo *****

Aftenens sidste navn var Mouritz Hørslev Duo alias sanger og sangskriver Mads Mouritz og tekstforfatter, digter og nu også sanger Lone Hørslev. Duoen var i sidste øjeblik blevet programsat som erstatning for Er De Sjældne, hvis sangerinde og sangskriver Solveig Sandnes havde fået lungebetændelse. Lone Hørslev er også tekstforfatter og korsanger i Er De Sjældne, så forbindelsen mellem de to bands er tydelig, og der var altså tale om en yderst passende stand-in.

Duoen vekslede mellem Hørslevs oplæsninger af fortrinsvis helt nye digte, som ikke engang Mads Mouritz havde hørt, og sange fra duoens tre album store bagkatalog. Et bagkatalog, som burde havde mindst lige så stor udbredelse, som Hørslevs forfatterskab heldigvis har, for der er tale om særdeles stærke sange, både tekstligt og musikalsk. Med en professionel forfatter som tekstforfatter bliver teksterne bare lige en tand skarpere og mere fantasifulde, end sangtekster er flest, eksempelvis i "Svampeplukker: "Det er så let at forveksle hvid fluesvamp med champignon / grøn fluesvamp med skørhat / og forgiftningssymptomer med savnet af dig her i nat". Og med Mads Mouritz' iørefaldende melodier, karakteristiske, lyse og drengede stemme og småfunky guitarspil gik musikken rent ind på Godsbanen.

Lone Hørslev faldt ind med kor i mange af numrene, og selvom hun først er begyndt at synge offentligt i en alder af 30+, er hun ved at komme efter det, som kollegaen Helle Helle ville have formuleret det. Hendes vokal lagde sig tæt op ad Mads Mouritz', og sammen lød de, om man så må sige, overraskende godt – også bedre end da jeg sidst hørte dem for et år siden, også på Lyd+Litteratur-festivalen. Et par solopassager klarede hun også fint uden at være prangende – men mindst lige så godt som forfatterkollegaen, 70 års jubilaren Suzanne Brøgger, der også bryder ud i sang fra tid til anden.

Oven i det var Hørslevs nyskrevne digte meget vellykkede og både poetiske og humoristiske. Ikke mindst digtet "dating-sonet", et efter sigende 100 procent autentisk digt om (nogle af?) de dates, Hørslev har været på, siden hun blev skilt for seks år siden. Der var blandt andet en fyr, der udtalte r&b som Airbnb. Om kendis-eks'en Henrik Dahl (sociologen, ikke tv-værten) var en af disse, meldte historien dog ikke noget om.

Mouritz Hørslev var booket til at spille i 45 minutter, men de blev bare ved og ved, til sidst tydeligvis improviseret, uden at kvaliteten faldt af den grund, selvom Mads Mouritz kun kunne huske første vers af "Spiller TP Hjemme Hos Mig". En fremragende slutning på en ambitiøs og yderst sympatisk festival – vi ses næste år!