Abelardo Barroso with Orquesta Sensación: Cha Cha Cha

Abelardo Barroso with Orquesta Sensación
Cha Cha Cha

Album / World Circuit
Udgivelse D. 05.12.2014
Torben Holleufer

Produceren Nick Gold har det med at få gode idéer. Okay, Buena Vista Social Club kom til ham ved et tilfælde, og han har selv ofte takket salig Ali Farka Toure for indføringen i vestafrikansk og cubansk musik. Det gav os i sin tid et reissue af 1982-mesterværket Pirates Choice med Senegals Orchestra Baobab, og nu kommer der mere med samme tidløse kvalitet. En udsøgt nydelse med en klassisk sangmester, der sang sin sidste strofe for mere end et halvt århundrede siden og for alvor var stor helt tilbage i 1920'erne. Og selvfølgelig - fristes man til at sige - en skat fra det nationale pladeselskab- og studie, Egrem.

Der er tale om en compilation af de bedste ting fra 1950'erne, og det er altså musik, der har den der helt vidunderlige flydende vibe, som i Gold's og lydtekniker Jerry Boys' produktion får en helt egen kvalitet. Abelardo Barroso Dargeles (1905-72) var en af de første cubanske superstjerner med en stemme af honning, men det er altså især den vidunderlige aura, som den her plade har, der gør den så sublim. Cha-cha-cha var en stilart og dans, der blev lanceret i begyndelsen af 1950'erne, og var egentlig regnet som unge sangeres territorium. Men ikke for Barroso, som omgående oplader sin vidunderlige tenor på klassikeren En Guantánamo og så går det ellers derudaf.

Glem eventuelle fordomme. Har du Cuba-affición, har du sikkert sangene, som er hvermandseje på den caraibiske ø. Men hører du kun sjældent musik fra de himmelstrøg, bør dette være adgangsbilletten. Smuk, smuk musik og et orkester af mestre, der forførende tager dig ind i dansen.