Iggy Azalea
Reclassified (Dirty)

Iggy Azalea: Reclassified (Dirty)

Album / Virgin Records
Udgivelse D. 24.11.2014
Maria Therese Seefeldt Stæhr

Tidligere på året udgav Azalea albummet The New Classic – et album, undertegnede (blandt andre) ikke var synderligt imponeret af. Nu er rapperen tilbage med noget, der mest af alt minder om en opdatering af debuten. Med titlen Reclassified og en trackliste, der rummer fem gengangere samt syv nye skæringer er det, som om der måske var noget om, at The New Classic ikke var helt klar. Spørgsmålet er så, om dette album er?

Som udgangspunkt er det et lidt strammere album med en lidt tydeligere profil (med undtagelse af det ellers ret lækre Trouble (feat. Jennifer Hudson), der på en Azalea-skive er helt forkert). Stilen er langt mindre street, end den er pop/funky/electro/club, men det er der i sig selv ikke noget som helst galt i. Det er bare som om, Azalea stadig famler i sit udtryk, og det kommer ikke rigtigt til at fungere på albummet. Det hjælper nok heller ikke, at der er så mange forskellige features – og ofte performer de bedre end hovedpersonen selv. Danske MØ klæder hende ret godt – og måske er det ikke nogen dårlig retning at gå i for rapperen.

Azalea er dog en ganske dygtig rapper, og det er, som om hun trods alt er kommet lidt tættere på at finde sit udtryk og stil. Attituden virker meget påtaget, men når man ser bort fra det og lytter til det, hun ret faktisk laver, så er der noget godt inde bagved. Man kan kun håbe, at hendes tredje album vil byde på mindre påtaget attitude, mere oprigtig selvsikkerhed og mindre genrefamlen. Der er heldigvis lidt flere gode skæringer på denne end på debuten, men der mangler stadig et klart og tydeligt Azalea-aftryk.