Bob Marley
Uprising Live!

Bob Marley: Uprising Live!

DVD / Eagle Rock Entertainment
Udgivelse D. 09.12.2014
Torben Holleufer

Du har set ikonet alle steder. Her er manden selv, kød og blod. Det er sidste udkald, men føles ikke, som skulle Bob Marley dø bare 11 måneder senere af den hudcancer, han typisk med et skuldertræk havde karakteriseret som en fodboldskade. Som han gjorde det, da han blev skudt små fem år før. Ukuelig mand og stor kunstner. Larger than life, men her nede på jorden, "skanking"-dansende med sin gruppe, mens han stadig kunne det.

Det hele er her. Koret lægger ud som trioen I Trees, hvor specielt Marcia Griffiths med sit hit Steppin' Out Of Babylon har stort format. Men det er selvfølgelig manden selv, der drejer sig om. Manden og bandet. Brødrene Barrett – Aston "Family Man" og Carlton "Carly" – på toppen. Ligesom Bob Marley skulle "Carly" – i min bog reggaens bedste trommeslager med de berømte trioler på hihatten – seks år senere forlade planeten. Men her skinner de med resten af bandet.

Rockpalast var nogle fede koncertprogrammer, som tyske Westdeutcher Rundfunk ville sende fra Grugerhalle i Essen eller – i dette tilfælde – Westfalenhalle i Dortmund, og vi kids så alle de ofte formidable koncerter på dansk tv. Stadig må denne koncert med Bob Marley være blandt de bedste. Han er i storform, simpelthen.

Det er selvklart en hitparade af de sjældne. Men det er især dybden af hans foredrag, måden han i sandhed er "a natural mystic". Års turnévirksomhed slutter her, og det er som om summen af alle erfaringer kommer her i funklende antemiske sange som No Woman/No Cry, Lively Up Youself, Exodus og alle de andre. Mens Bob selv skanker løs og er langt ude over scenekanten, midt i musikken og den vilde vibe, et med sit publikum og det budskab af kærlighed og solidaritet med de svage og undertrykte, han formidlede.

For os der var så heldige at se manden live, er er der mindet om en uforglemmelig aften, i undertegnedes tilfælde på Roskilde i 1978. Nu kan alle være med: med manden, i musikken.

Så på med filmen – spliff eller ej – og fyr op.