Run The Jewels
Run The Jewels 2

Run The Jewels: Run The Jewels 2

Album / Mass Appeal
Udgivelse D. 24.10.2014
Maria Therese Seefeldt Stæhr

Killer Mike og El-P er endelig tilbage med deres andet album som Run The Jewels. Og ja, det er endelig, for det første gav virkelig trang til mere, så ventetiden på ca. 10 måneder har været lang. Det kan selvfølgelig let gå den forkerte vej, når forventningerne er skruet helt op, allerede før næste album er indspillet, men der er ingen grund til panik, for de har stadig fat i den lange ende.

Run The Jewels 2 er på sin vis lige så underspillet som titlen – ingen grund til at pakke det hele ind, det handler om at komme ind til benet med det samme. Overordnet set er albummet vellykket. Det er lækkert produceret, der er styr på beats og flow, og rapperne får utvivlsomt vist, at de ved, hvad de vil – og de ved, hvad de kan. De leger med både ord og musik, og ud af de 11 skæringer giver langt de fleste trang til lige at tage den igen, for de har mange detaljer og lag med. Uden at det lyder hverken poleret eller overproduceret.

Deres legestue bliver dog lige en tand for fantasifuld i blandt andet Love Again og All Due Respect, og Oh My Darling Don't Cry kommer på en eller anden måde aldrig helt ud af starthullerne. Men heldigvis er der også tracks, der går den modsatte retning – eksempelvis Close Your Eyes, hvis beat med et konstant og repetitivt vokal-sample giver lækkert modspil til den skarpe rap. Eller Lie, Cheat Steal, hvor beatet veksler mellem det helt minimalistiske og noget mere fyldigt og eksperimenterende. Jo, Run The Jewels er bestemt stadig interessante, men de rammer altså ikke helt samme gennemgående høje niveau på dette andet album.