Wiley
Snakes & Ladders

Wiley: Snakes & Ladders

Album / Ninja Tune
Udgivelse D. 05.11.2014
Maria Therese Seefeldt Stæhr

Snakes and Ladders er seneste udspil fra grime-mesteren Wiley. Historisk set er "snakes and ladders" et indisk spil med rødderne i moralsk læring om livet med alle dets goder og laster. Og der kunne godt være en grund til, at netop det er blevet titlen på albummet, for Wiley er den type artist, der satser og går all in – det giver nogle gange fortrin, andre gange bliver han sat tilbage.

Albummet lægger godt fra start med beats og energi, der vælter af sted i rigtig cool stil. Wiley er skarp, hans tekster er det samme, og lydsiden er pakket med stramme, dybe, tunge beats. Og det er klart der, han er bedst, for når beatet bliver lidt for poppet og/eller lidt for let, ryger noget af den lækre synergi mellem hans vokal og beatet. Det sker eksempelvis i From the Outside, der som sådan ikke er et dårligt track – det er bare heller ikke nær så vellykket som blandt andre No Skylarking.

Filmen er tæt på at knække i det mere end 11 minutter lange slutnummer, der indeholder noget, som minder om fire forskellige tracks, hvoraf det sidste (som det eneste) burde have fået en plads som reelt nummer på albummet. Der, hvor albummet virkelig er stærkt er, når stemningen af storbynatten for alvor sætter ind. Når beat og ord smelter sammen og går op i en højere enhed – så forstår man, hvorfor Wiley er så hypet både af kolleger og fans. Det viser han heldigvis på albummet, men han viser desværre også en famlen, der giver et billede af, at det er ikke er stiger, han rammer flest af i dette (ud)spil.