David Bowie
Nothing Has Changed

David Bowie: Nothing Has Changed

Box / Warner Music
Udgivelse D. 17.11.2014
Espen Strunk

Med sidste års udgivelse af det uventede comebackalbum The Next Day er Bowie i den grad tilbage i rampelyset – uanset at han, karakteristisk nok, har afstået fra såvel koncerter som presseoptrædener i forbindelse med genkomsten. I stedet får vi nu et nyt, tredobbelt opsamlingsalbum – små fyrre år efter den første centrale kompilation, ChangesOneBowie, og 22 efter den mere autoritative The Singles Collection fra '93.

Og en velkommen en af slagsen, skulle jeg hilse at sige. Bowie er en af de dér kunstnere, hvis betydning og format er så åbenlyst, at man af og til helt glemmer faktisk at lytte til hans plader – sådan har jeg det i al fald, ligesom jeg har det med The Beatles, Hendrix, Doors og et par andre – og som sådan er Nothing has Changed en både passende og velkommen påmindelse.

Trods et omfang på 59 skæringer synes sigtet ikke som sådan "bare" at være et repræsentativt tværsnit ned gennem bagkataloget; snarere er der – helt i kunstnerens ånd – tale om et eklektisk udpluk, som åbnes med den helt nye sang Sue (Or In a Season of Crime) og lukkes med et par helt gamle tracks (i mono!) fra dengang den vordende stjerne stadig kaldte sig Davy/Davie Jones.

Med er de centrale singler fra The Next Day, selvskrevne klassikere som Ziggy Stardust og Space Oddity, stærke sange fra karrierens senere årtier (The Heart's Filthy Lesson, Hello Spaceboy etc.) – hvortil blandt andet kommer skæringer fra det aldrig realiserede 2001-album Toy. Jo, det er en femstjernet fornøjelse at dykke ned i det enestående bagkatalog. På den måde har intet ændret sig – ganske som titlen lover.