Diverse kunstnere: Musik Aarhus Festival, Voxhall, Aarhus

Diverse kunstnere, Musik Aarhus Festival, Voxhall, Aarhus

Anmeldt af Espen Strunk | GAFFA

(Arkvifoto)

Det er ikke umiddelbart til at se det udenfor spillestedet VoxHall ved åen i Aarhus, men den er god nok: Det er i aften der åbnes for Musik Aarhus Festival - det prisværdige initiativ, hvor man for femte år i træk og ganske gratis kan opleve en stribe af byens u- eller semikendte navne på den rytmiske musikscene.

Bag festivalen står de regionale spillesteder Train, Voxhall, Atlas og Radar; i år har Voxhall fået lov at lægge scene til festivalåbningen, som ifølge arrangørerne står i "indie"ens tegn og byder på minikoncerter med Maskinvåd, Lowly og Green Lives. Frem til den 24. januar præsenteres på tilsvarende vis koncerter med tre navne ad gangen, sorteret i kategorier som "folk", "rock", "heavy" og "soul/funk".

Maskinvåd (****)

Lokalet fyldes først op lige omkring det annoncerede starttidspunkt klokken ni, og først et lille kvarter senere entrer første navn scenen på det intime spillested. 2. marts udkommer Maskinvåds andet studiealbum, og i aften ruller den bemærkelsesværdige gruppe med det poetiske navn smagsprøver på albummet ud - i det, som skal komme til at stå som den ubetinget skarpeste af de tre koncerter, Aarhus-publikummet i aften trakteres med.

Hilsenerne tilbage til firserne og dansksprogede forgængere som Steffen Brandt, Lars H.U.G og for dens sags skyld Michael Falch er evidente, men grebene virker overbevisende takket være den umiskendeligt veloplagte, skarpe levering - ikke mindst fra den uforskammet funky frontfigur Mathias Kjeldsen. En halv time med det snart albumaktuelle ensemble bliver det til - en lille opvisning i beåndet omgang med i forvejen foreliggende formsprog.

Lowly (***)

Jeg vil vove den påstand, at rockmusikken som kulturel udtryksform først og sidst knytter sig til anden halvdel af 1900-tallet. Den er, med andre ord, ved at være udtømt - hvorfor ny rockmusik anno 2015 da per definiton også kun kan blive opkog, rekontekstualiseringer, nye sammenstillinger. Det ligger der som udgangspunkt ikke nogen værdidom i; sådan er det bare.

Hos aftenens andet band på scenen på VoxHall er det igen navnlig 1980'erne, som vækkes til live: Fra de kvindelige frontfigurers uklædelige, hvide outfits til den insisterende maskinelle synth-pop, som leveres stramt og fokuseret fra scenen.

Spilleglæden synes reel og leveringen er overbevisende - men modsat tilfældet Maskinvåd kan det synes vanskeligt at anskue Lowly som andet end en stiløvelse. Det er flot udført - men hvad musikken egentlig vil mig, synes mere uklart. Og måske heller ikke væsentligt?

Green Lives (***)

Lidt på samme måde oplever undertegnede i aften bandet Green Lives, som langt om længe går på scenen ved ellevetiden, hvor det igen begynder at tynde ud i publikum. Mellem aftenens tre koncerter har der været indlagt lange pauser af omtrent samme varighed som selve de musikalske indslag.

Forståeligt nok, hvis man tænker på fadølssalget ved den gratis festival - men ikke desto mindre dræbende for fokus og helhedsoplevelse i aften. Hvad der med kvikke sceneskift kunne have været en lille, skarp showcase for tre af byens gode bands bliver i stedet - trukket ud over tre timer -.en noget trættende affære, hvor det musikalske vingefang desværre ikke er stort nok til at holde opmærksomheden fangen.

Hvor aftenens to første navne har sendt hilsner til firserne, bringer Green Lives - eller er det måske mest forsanger/guitarist/tangentspiller Jens-Ulrik Kleemeyers klædelige frisure? - vel snarere mindelser om årtiet forinden: Når gruppen rocker igennem, spøger halvfjerdsernes tunge inkarnation af Jethro Tull; i silhout ligner Kleemeyer mere Cat Stevens og den gennemgående, elektriske leadguitar følger ofte klædeligt orientalsk klingende (vild-)veje.

I modsætning til de nævnte kunstnere er det dog lidt vanskeligere at få øje på det dybt personlige, kunstneriske projekt hos Green Lives: Der leges på stilsikker vis med de i forvejen foreliggende, musikalske brokker. Spilles fedt, oven i købet.

Og alligevel er det sært uklart, hvorfor man skulle vælge at bekymre sig synderligt om netop Green Lives (navnet kan skiftes ud med en række andre, kontemporære kunstnere, red.) i skoven af, nåja, indie-navne herhjemme netop nu.

Musik Aarhus Festival 2015 fortsætter de næste ni dage med gratis koncerter på de aarhusianske spillesteder Train, VoxHall, Radar og Atlas. Du kan se programmet her