Pligten Kalder: Train, Aarhus

Pligten Kalder, Train, Aarhus

Pligten Kalder: Train, Aarhus

Anmeldt af Morten Ebert Larsen | GAFFA

Pligten Kalder, oprindelig bestående af journalist Torben Steno og biokemiker, rocksanger og poet Johan Olsen startede deres projekt helt tilbage i 2007, men først sidste efterår var det danske musikpublikum så heldige at kunne erhverve sig holdets første fuldlængde album med den sigende titel "Du Skulle Have Været Der I Går!". For kære venner – torsdagens koncert på et pænt fyldt Train går måske ikke over i historien, men mindre kan altså også gøre det – og du skulle altså have været der i går og taget del i festen.

Aftenens startopstilling inkluderer naturligvis de to hovedpersoner, og minsandten om Steno og Olsen ikke har taget musikalsk forstærkning med i form af yderst virtuose Peter Jessen, som aftenen igennem virkelig får det hele til at flyde med sit spil på saxofon og klarinet. Samtidig har vi bandets producer Søren Mikkelsen med på både bas og elektrisk guitar, og han er også medvirkende til, at både musikken og teksterne bliver spændende at lytte til. Torben Stenos orgel fylder meget i lydbilledet, og derfor er det også fint med både Jessens og Mikkelsens indblanden. De breder det hele ud, og det hele lever mere.

Hysterisk morsomt

Et er musikken, som vi naturligvis får serveret masser af i aften – noget andet er snakken mellem sangene, der flere gange er ren stand up. Faktisk er det hysterisk morsomt, når især Torben Steno får snakkemaskinen i gang, og sidemakker Olsen ofte forgæves prøver at få indført en sætning. Det lykkes, når journalisten leder efter den rigtige plade med det rigtige beat, og det gør han tit. Derfor er taletiden også delt nogenlunde lige op.

Der lægges for med "Abbas Triste Koner" – for "Abbas skilsmisseplader er jo de bedste", og det spiller fra start. Stenos orgel, som han købte for 300 kroner i Svendborg i 1981, leverer på fineste vis den der runde lyd, som kun lige præcis det instrument kan. Johan Olsen er selvfølgelig mere afdæmpet, end når han synger for i Magtens Korridorer, og det klæder ham til denne slags musik, for han er en god sanger og ikke mindst historiefortæller.

Og netop historierne – såvel de fortalte som de sungne er æggende, for der er aldrig noget facit, når Steno og Olsen ruller sig ud. Det er også livsbekræftende at være til stede i aften, for nærhed er et af nøgleordene i aften. Hvis vi taler om nøglesange i forbindelse med Pligten Kalder, må afslutningen på det ordnære sæt fremhæves. Først "Nu Er Det Nat" med en uimodståelig Torben Steno som historiefortæller og præst på orgelet, og "Boffeladen" – skrevet en til fælles ven, bartenderen Bof, som også bliver besunget i flere af sangene i Magtens Korridorers sangkatalog. Den rammer noget – selvfølgelig er det udefinerbart, hvad den rammer – men man kan mærke det.

Sådan er det faktisk næsten hele vejen igennem i aften, og musikken lever i høj grad hos disse herrer. Pligten Kalder må simpelthen bare opleves i levende live.

Find flere koncertdatoer på og køb billetter via GAFFA Live