Diverse kunstnere: Fifty Shades of Grey Soundtrack

Diverse kunstnere
Fifty Shades of Grey Soundtrack

Album / Universal Music
Udgivelse D. 09.02.2015
Lars Löbner Jeppesen

Soundtracket til filmatiseringen af den storsælgende lægeroman med submission og dominans i ascendanten målrettet mod det småliderlige lemming-segment er nu landet i tide til Valentinsdag. Lad det være sagt med det samme: hvis det her er lyden af sex, så kan onani anbefales.

Alle tiders sejeste hvide soulsangerinde Annie Lennox åbner akten med en noget nysselig coverversion af Screamin' Jay Hawkins' ellers så sprælske I Put A Spell On You – vi kan kalde det forspil eller blot en forspildt chance. Af de yngre navne formår kun Jessie Ware og The Weeknd at bringe noget kønsdrift ind under dynen, hvorimod Beyoncé giver den som forloren femme fatale på en tørhumpende opdatering af Crazy in Love, og Ellie Goulding disker op med silikone-pop på Love Me Like You Do, der er lige så æggende som en spand koldt vand.

Det største turn-off er dog nok de skrøbelige toner fra henholdsvis Sia og Skylar Grey, der lyder som piger, der er blevet gjort fortræd. Helt bizart er det, at Sias Salted Wound bliver fulgt op af en bundliderlig Mick Jagger i front for The Rolling Stones på Beast of Burden – vi snakker lige så upassende som en trenchcoat-blotter. Ej heller den gamle romantiker Frank Sinatra formår at bringe noget klasse til dette musikalske bunkepul med den ellers så fine Witchcraft. Så ja, soundtracket til Fifty Shades of Grey er mildest talt en rodebutik og svarer lidt til at stikke øret igennem et glory hole og så håbe på det bedste. Skal du kun knalde til ét album i år, så find lige noget andet end det her.