Omar Perry
Be Cool

Omar Perry: Be Cool

EP / Taxi Tabou 1
Udgivelse D. 18.01.2015
Henrik Bæk

På trods af det kendte efternavn har Omar Perry i løbet af de sidste 15 år formået at skabe et navn for sig selv, selvom det nemmeste i verden ville være at træde i faderens fodspor som producer. Bosiddende i Bruxelles, hvor den musikalske inspiration er noget bredere end i Jamaica, har Omar fået en sound, der ud over at bære på klare roots reggae-elementer også rummer ingredienser, der grænser op til dubstep og hiphop.

Be Cool er Omars første ep efter de tre tidligere udsendte album Man Free, Can't Stop Us og Journey.

Oprindeligt fik Omar tilsendt 30 instrumentale numre fra Sly & Robbie, men valgte specifikt syv numre ud, som han så efterfølgende lagde sang til. Sange om Rastafari, reggae og kærlighed.

Ep'en er produceret og backet af de jamaicanske rytmetvilinger Sly & Robbie, og deres tunge og stramt synkoperede rytmer passer perfekt til Omars blend af reggae og dancehall. Det er længe siden, Sly & Robbie sidst har spillet dancehall, men ingen gør det lige så overbevisende som dem med live-instrumentering og uden brug af computerprogrammerede rytmer.

Bag mixerpulten sidder Jay "Double Tiger" Spaker, der er en del af den Brooklyn-baserede Dub-Stuy-besætning, som er på forkant med den nye dub-scene i USA. Dub-Stuy stilen er melodisk, men alligevel tung og hypnotisk. Efter Jay havde haft fingre i Sly & Robbies rytmer, rekonstruerede han dem, og Robbie lagde helt nye baslinjer på, og resultatet er til at høre. Rytmer og vokal forenes nemlig under ét.

Eneste minus er, at det kun blev til disse syv numre, men forhåbentlig får vi en dag dub-versionerne at høre.