Dirty Loops: Train, Aarhus

Dirty Loops, Train, Aarhus

Dirty Loops: Train, Aarhus

Anmeldt af Nanna Jenner Jensen | GAFFA

Guderne skal vide, at der er høje forvetninger til Dirty Loops denne aften på Train. Med tre potente studiemusikere, som startede et hobby-projekt med at lave covers af populære pophits og lægge dem på YouTube, er der lagt op til en aften i den ypperste musikalske teknikalitets tegn.

Som en krone på værket har bandet hevet en ekstra keyboardspiller med ind på scenen, der primært fungerer som backing til Jonah Nilssons vokal, med en genial løsning af vocoder på korstemmen. Det betyder, at der er plads til meget mere fri leg og rum på scenen. For kan tre studiemusikere også lege rockstjerner i spotlightet? Svaret er et rungende ja!

Herrerne lægger hårdt ud med et af deres signatur-covers i form af Justin Biebers "Rollercoaster", og man må næsten knibe sig selv i armen for at forstå, at denne sang vitterligt kan forvandles fra at være en let pop-perle til at blive en tyk, hård omgang moduleret funk. Jonah Nilssons nærmest umenneskelige fraseringer er et kunststykke i sig selv, og publikum belønner gerne med højlydte tilkendegivelser.

Generelt ligger Dirty Loops klare styrke i den kæmpe underholdningsværdi, det har, når tre musikere tager røven på én musikalsk igen og igen. De er så umanerligt dygtige, at det kan være svært at forstå, og kæben tabes flere gange denne aften. Selv barpersonalet på Train må overgive sig og droppe fadølsudskænkningen i øjeblikke, i ren paralysering over, hvad der sker på scenen. Dirty Loops lyder som om, at der bruges backtracks over det hele, selvom det ikke er tilfældet. Det her er ren live, den ægte vare, og for en gangs skyld er det virkelig en kæmpe kompliment at sige "de lyder præcis som på pladen".

I en tid, hvor digitaliseringen gør, at stort set alt kan klippes og klistres sammen i studiet, er det befriende at høre et band, der på alle måder kan leve op til sig selv. Altså, når en bassist spiller med seks strenge, så ved man bare, at han tager sig selv seriøst, ikk'?

Det bliver desværre også bare det samme kritikpunkt, for efterhånden under koncerten går det mere og mere op for én, hvor dybt kontrollerede både Dirty Loops og deres musik er. Selvom vi bliver præsenteret for en lang række fantastiske soloer i løbet af aftenen, får man med tiden også følelsen af en vis gentagelse. Det virker på en måde for indøvet og behersket og lidt for meget "same procedure as last year, James". Derfor rammer vi ikke topkarakter til denne koncert. Men det er godt nok meget, meget tæt på, for Dirty Loops live er en oplevelse, som alle musikelskere burde unde sig selv.