Paper Tigers og Velvet Volume: Fatter Eskil, Aarhus

Paper Tigers og Velvet Volume, Fatter Eskil, Aarhus

Anmeldt af Christian Voldborg Andersen | GAFFA

Det københavnske band Paper Tigers cementerede atter deres hypede status som et af dansk rocks mest veloplagte og energiske liveorkestre, da de onsdag den 18. februar spillede en intim koncert på Fatter Eskil i Aarhus. Bandet, der udgav deres anmelderroste debutalbum "Head Over Heels" i november sidste år, har udviklet sig fra at være opvarmningsband for blandt andre The Blue Van (og snart Dizzy Mizz Lizzy) til at blive et myndigt ungt band, der skal til at stå på egne ben. Koncerten i Aarhus ville vise, om papirtigrene havde det, der skulle til for at rykke op i dansk rocks fødekæde.

Paper Tigers lagde ud med rock og rul-sangene "This Is Not Alright" og singlen "Turn You On," hvorefter bandets forsanger og guitarist Linus præsenterede aftenens næste sang: "Vi kender alle det der med at stå på dansegulvet klokken 5 om morgenen, hvor der kun står én pige tilbage. Og hun er som regel ikke den kønneste, men hun er bedre end ingenting," lød den kække introduktion til det powerpoppede nummer "Better Than Nothing." Man kunne tydeligt mærke på bandet, at drengene har fået mere erfaring og rutine som livemusikere, og denne selvtillid skinnede igennem, når Linus, Andreas, Max og Nicklas gav den gas på hvert sit instrument i den ene britpop-agtige hymne efter den anden. Samtidig fungerede drengenes firestemmige vokalharmonier upåklageligt, hvilket var med til at løfte de i forvejen smitsomme popomkvæd.

Senere blev garvede fans af bandet forkælet med singlen "The Avalanche" fra ep'en "If We May?" fra 2012. Halvvejs inde i koncerten skiftede Paper Tigers den musikalske Gallagher-jargon ud med den blide ballade "All Inside My Mind." Det varede dog ikke længe, før bandet vendte tilbage til den rockende stil, tungere og mere blueset end før, med den Led Zeppelin-agtige "We Should Head Home." Bandet spillede dernæst et brandvarmt cover af Neil Youngs legendariske klassiker "Cinnamon Girl," der blev opført med en semi-psykedelisk intro, hvorefter bandet gav den fuld skid på alle parametre. I fremtiden kunne det være interessant at høre dem udforske den syrede og flippede lyd endnu mere.

Det er en imponerende bedrift, at Paper Tigers formåede at rocke så ubesværet med blot én elguitar i lydbilledet under hele koncerten. Til slut fik vi singlerne "The Devil May Care" og "Head Over Heels" fra den seneste plade. Ekstranumrene bød på den elegante semi-akustiske ballade "Goodbye" og de blues-rockende skæringer "Cave Man" og "The Nights Are Not Meant For Sleep." Fatter Eskil nåede kogepunktet, da Valdemar-brødrene bogstaveligt væltede oven i den kyndige trommeslager Nicklas Løvéns trommesæt midt i koncertens febervarme rock'n'roll-ekstase. Ballet blev lukket med en drilsk kamp mellem bandets medlemmer om at få det sidste musikalske ord.

Paper Tigers beviste atter, at de er et af de mest begavede og tilfredsstillende liveorkestre i nyere dansk rock. Koncertens musikalske vifte spændte fra kåd britrock til brummende blues-rock og pigehjerteskærende akustiske ballader, og selve varen blev leveret med en uprætentiøs og kompetent professionalisme. Der er ingen tvivl om, at Paper Tigers kan stå på egne ben uden besvær.

Opvarmning: Velvet Volume *****

Før britrockerne Paper Tigers gik på scenen på Fatter Eskil, opvarmede det nye århusianske garagepunkband Velvet Volume, der består af søstrene Noa (guitar og vokal), Naomi (bas og vokal) og Nataja Lachmi (trommer). De unge tøser spillede et tungt rockende og musikalsk aggressivt opvarmningssæt, der blæste det formentlig uvidende publikum fuldstændig omkuld. Den knusende rock'n'roll-lyd på numre som for eksempel "There's Nothing Here," "Running Wild" og "Come On" gav respektindgydende associationer til blandt andre Sex Pistols, Blondie og Joy Division via The White Stripes' minimalistiske, om end brutale instrumentering.

Det var en fornøjelse at se så unge piger kombinere punkens skramlende el- og basguitarspil, voldsomme trommespil og rå vokaler med et moderne indierock-twist. Den muskuløse lyd stod i kontrast til pigernes unge udstråling og sympatiske beskedenhed. Mellem numrene takkede Naomi genert for publikums begejstrede bifald, hvorefter søstrene kastede sig over den næste energiske punkskæring. Eftersom bandet stadig er forbavsende unge (Nataja er 16, mens tvillingerne Noa og Naomi fylder 18 i næste uge!), har pigerne masser af tid til at udvikle og forfine deres musikalske identitet. Velvet Volume lover til at være et af de mest spændende og markante nye livebands i dansk rock, og det bliver spændende at se, hvordan de vil forløse deres talent på et uundgåeligt studieudspil.