Usher: Forum København

Usher, Forum København

Usher: Forum København

Anmeldt af Sohail Hassan | GAFFA

Usher Raymond har holdt den kørende, siden han debuterede tilbage i R&B's storhedstid i midthalvfemserne. Her snart 20 år og syv studie-album senere er han stadig superaktuel og på vej med det ottende album. Det er blevet til utallige hits og 65 millioner album solgt worldwide samt ikke mindre end otte Grammyer. Med sin gyldne soul-stemme og sindssygt checkede dance moves har det altid ligget i kortene, at han skulle blive MJ's efterfølger.

Nu gæster han for første gang siden 2004 Danmark igen med sin UR Experience Tour. Et næsten fyldt Forum står klar til at få the Usher Raymond Experience.

Koncerten starter præcis som planlagt kl 20:45 med en kæmpe show-scene. Der var de klassiske to storskærme og så ellers et lys- og videoshow, som kunne være et stadion værdigt. Scenografien og lysshowet var under hele showet designet til perfektion og vildt imponerende.

Med sig på scenen har Usher et ret stort band bestående af trommer, to på keys, en guitarist, en dj/percussionist, hele tre korsangere og et overvældende stort hornsegment på fire blæsere. Det med hornsegmentet var rent blær til musik, som ellers er meget elektronisk baseret. F.eks. var bassen fra keys denne aften, hvilket ikke gjorde noget. Selvfølgelig havde Usher hele otte afsindigt spænstige og mega energiske dansere med sig på scenen.

Koncerten åbnede med bragende dansenumre som "My Way", "OMG" og "Love In This Club". Desværre var lyden her i starten så forfærdelig, at man knap nok kunne høre, hvad der blev sunget og spillet. Heldigvis fik lydteknikerne styr på det, og resten af koncerten lød ret godt i forhold til, at det var Forum, som skulle spilles op.

Det var heldigvis heller ikke kun Ushers dance-pop-hits der skulles fremføres, og aftenens første R&B-klassiker blev "U Make Me Wanna", og da tempoet blev sænket en smule længere inde, kom "U Remind Me". Nok et af hans bedste og mest kendte hits. Desværre fik vi den i en temmelig ændret og kort version. Jeg troede først, at det var fordi, den skulle gemmes til senere, men nej. Det samme skete med "Confessions".

Der fulgte dog en perle-række af hits, som gjorde op for dette. "Climax" og en af aftenens absolutte højdepunkter, nummeret "Caught Up". Der blev også tid til at spille den nye single "She Came To Give It To You", dog uden Nicky Minajs rap, hvilket ikke gjorde noget. Det var forståeligt nok ikke noget, publikum kunne synge med på.

På et tidspunkt brød dj'en (meget planlagt) ind og bad Usher spørge publikum, om der var nogle hardcore OG (original gangsta) Usher fans blandt publikum, som havde være med helt fra starten. Derefter fulgte et playback-medley af gamle Usher-hits, som uheldigvis startede med "Pop Ya Collar" fra 2001, hvilket næsten ingen kunne synge med på. De øvrige numre i medley'et "Throwback", "My Boo", "Lovers & Friends" med flere var publikum til gengæld helt med på. Publikum var generelt fyr og flamme under hele koncerten.

Selv om koncerten var planlagt og gennemøvet, gav Usher sig alligevel tid til at snakke til publikum imellem nogle af numrene, så det ikke føltes for steriliseret. Paraden af hits fortsatte, som havde den ingen ende, dog med en række stille numre. På balladerne "Burn", "There Goes My Baby", "U Got It Bad" fik vi rigtigt lov til at nyde Ushers fantastiske sangtalent.

Så kom der igen kog i gryden, da Usher spurgte, hvor alle de slemme piger var henne inden nummeret "Bad Girl". Han forsvandt et kort øjeblik, for så at komme kørende op fra scenegulvet bag et trommesæt i guld og bærende tilhørende gedigen guldkæde og guldsneakers, selvfølgelig for at spille en af de nyeste hits, "Good Kisser", som er det bedste fra hans side i mange år. Det gjorde sig ikke så godt live, men rytmen forsatte over i en danseopvisning fra hans dansere, som var helt vildt imponerende.

Vi fik lige "You Don't Have To Call", før der som den store afslutning gik helt Ibiza-dance i den med "Scream", "DJ's Got Us Fallin' In Love", "Yeah" og som ekstranummer David Guetta's "Without You".

The UR Experience var en oplevelse ud over det sædvanlige, med en Usher i topform og en imponerende række af hits, der gav én lyst til at gå hjem og straks lave en opdateret Usher-playliste. Og ikke mindst et show, der var så vildt, at det føltes, som om man var blevet suget ind og havde tilbragt to timer i en af hans musikvideoer.

Usher er kun blevet bedre med årene, og på intet tidspunkt tabte han pusten eller lød rusten. Han var til gengæld gennemblødt af sved det meste af koncerten. En koncert, man er glad for at man fik lov at opleve og sent vil glemme.