IQulah
Food For Thought

IQulah: Food For Thought

Album / IQulah Rastafari
Udgivelse D. 13.02.2015
Henrik Bæk

IQulah står for Integrity, Quality, Unity, Love, Africa og Home og er navnet på en jamaicansk sanger, der med sine dybe rødder solidt plantet i Rastafari kulturen har opnået en sjælden kultstatus indenfor roots-reggaegenren. Det til trods for at han kun har udgivet seks album siden debutalbummet Rasta Philosophy fra 1989. I år er det ti år siden vi sidst fik et helt album med IQulah, så på den måde adskiller han sig fra mange andre masseproducerende sangere og bands i branchen.

IQulah er dog andet og langt mere en blot en dygtig sanger/sangskriver, og kendt under titlen "Rasta Ambassador" er han ofte travlt optaget af sit arbejde for FN og The Ethiopian World Federation. Desuden bruger han meget tid på at dyrke grøntsager på sine to farme i henholdsvis Californien og Jamaica, hvor han forsøger at leve af landbruget og på den måde lever i pagt med naturen. Man kan ligefrem fornemme den ro og fuldkommenhed, der præger samtlige albummets 12 numre, og hvor IQulahs meditative reggae får lov til at blomstre i fuldt flor.

Food For Thought er klassisk roots reggae, når det er bedst med en rodfæstet sound dybt nede i den jamaicanske muld og med en guddommelig inspiration fra Haile Selassie/Rastafari, som IQulah lovpriser på numrene Hail Fari og It Is I.

På langt de fleste numre er rytmerne fra hans Gideon Force Band bygget op omkring de oprindelige nyabinghi–trommer og den flittige brug af percussions, som IQulah selv spiller på, men albummet adskiller sig fra andre roots reggae-udgivelser ved sin rockguitar, saxofon, fløjte og den melankolske og dystre cello, der alle passer perfekt ind i IQulahs tunge og eftertænksomme reggaeunivers. Det er for eksempel celloen og nyabinghi-trommerne, der indleder det brusende Judgement, hvor IQulah minder os om, at vi ikke skal dømme hinanden, men overlade opgave til Jah – The Creator.

Der er uptempo ska' på She's Always There, hvor IQulah har tilsat de for reggae så atypiske steeldrums, men også her med et overbevisende godt resultat.
På numrene Jailbreaker og Liberation, sidstnævnte med The Original Spear på kor, formaner IQulah om at befri sig mentalt fra al undertrykkelse såvel på Jamaiaca som internationalt, men anerkender samtidig også, at det til tider kan være hårdt arbejde. Nummeret Strength Of Life er indspillet i Sydafrika med det lokale Azania Band og fortsætter Garveys og Howells profetier og visioner om den endelig repatriation til Moder Afrika.

Som et yderligere plus er samtlige tekster trykt på den medfølgende booklet til cd'en og på bagsiden er der trykt et billede i plakatformat af kroningen af Haile Selassie og hans hustru Menen i 1930.

IQulah musik og sange er på mange måder dualistisk. IQulah inviterer på en spirituel mission med masser af vigtige budskaber, der giver stof til eftertanke, men som samtidig også byder på masser af irie reggae vibes at danse til.

De fleste af de grundlæggende rytmespor blev lagt i Dr. Kings Studios i London på en enkelt dag med Paget King og IQulah som de ansvarlige producerer, og ifølge et interview GAFFA har fået med IQulah, er der allerede materiale til et nyt album, der forventes udsendt næste år.

Vi glæder os allerede.