Ulige Numre
Grand Prix

Ulige Numre: Grand Prix

Album / A:larm Music
Udgivelse D. 13.04.2015
Pelle Sonne Lohmann

Ulige Numre er klar med deres andet album, og mere end nogensinde står det klart, hvilket kolossalt aktiv frontmand Carl Emil Petersen vitterligt er. Ligemeget hvordan man vender og drejer det, må det medgives, at manden alene i kraft af sine egenskaber som sangskriver er ekstraordinært spændende - han er ganske enkelt blandt sin generations bedste herhjemme. Allerede her tidligt i karrieren har manden formået at skabe sig en signatur, og der er således en vidunderligt genkendelig poesi over hans ofte melankolske tekster, som synes at komme så ubesværet til den gode gut. Petersen er reflekteret og blander ubesværet en skiftevis sej og sårbar kropslighed med organiske metaforer, der ofte har rødder i natur og dyreliv. Det er meget fint, og stemmen følger med.

Rent musikalsk er undertegnede mindre imponeret - Ulige Numre har ikke på noget tidspunkt fremstået som et originalt bekendtskab, hvilket i sig selv ikke er problematisk, men når der samtidig er lidt længere end sidst mellem de virkelig melodiøse snapse, så er det selvsagt ikke optimalt. Håndværket er som altid i orden og i reglen bare bundsolidt rock-kram uden svinkeærinder - tilmed med nydelige doser guitar-lækkerier - men lidt flere overraskelser og lidt flere uimodståeligt medrivende numre ville have løftet oplevelsen. Meget symptomatisk er Frit Land et højdepunkt - hér træder Petersen i flot og rørende solo-karakter. Også den sprøde og sprælske Før Jeg Mødte Dig er en umiddelbar perle, mens man på de mere massive og ligefremme numre sommetider savner luft og nuancer.