Love Shop: Store Vega, København

Love Shop, Store Vega, København

Love Shop: Store Vega, København

Anmeldt af Steen Fabrin Michelsen | GAFFA

De står på række, de fem musikere i livebandet Love Shop. Holder hinanden om skuldrene og bukker. Yderst til venstre står Thomas Duus, den kraftfulde trommeslager med fuldskægget. Derefter kommer den eksplosive guitarist Mika Vandborg, der med sit franske moustache og trekantede underskæg snildt kunne gøre sig som fransk gendarm, hvis han tog en kepi på.

I midten står sanger/sangskriver Jens Unmack, der i dag jo officielt alene udgør Love Shop, eftersom de to tidligere medlemmer, guitarist og producer Hilmar Hassig og mundharpe-spiller og korsanger Henrik Hall som bekendt begge er afgået ved døden, og ingen nye er indlemmet. Til højre for midten står keyboardspiller og producer Mikkel Damgaard, der af Unmack undervejs præsenteres som bandets kapelmester. Spørgsmålet er, om han egentlig ikke efterhånden burde kaldes fast medlem. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at han har endog meget stor betydning for, hvordan Love Shop lyder i dag. Og sidst, men ikke mindst den nyeste mand i Love Shops livefold, bassist Nis Tyrrested, der har afløst Thomas Risell.

Jublen strømmer de fem i møde, men Unmack gør, som den publikumsdomptør han er, sit til at hæve stemningen yderligere.

"Det der kan I gøre meget bedre", råber han og går ud til kanten af scenen, hvor han på sin karakteriske facon stikker hovedet frem mod publikum og fægter med sine lange arme. Salen er på kogepunktet, og bandet forlader kort tid efter smilende og klappende Store Vegas fine sal efter en meget stærk koncert, som dog også havde visse svagere momenter.

Godt rundt i repertoiret

Ikke mindre end 21 numre faktisk nåede bandet at spille, og vi kom da også godt rundt i repertoiret. Hovedvægten var dog lagt på de nye sange fra albummet "Kærlighed og straf", der har høstet fantastisk god kritik, og af mange faktisk er blevet udnævnt til at være blandt bandet allerstærkeste.

De tre første numre var for eksempel alle hentet fra albummet. Åbneren var den smukke "Bellavista Regn" med det dryppende keyboardtema. Den blev fulgt op af "I morgen", som giver en fornemmelsen af at køre gennem sovende by, og den tredje var den fræsende "Hugorm", der går efter din strube. Et stærkt medley, hvor især Vandborgs guitar på "Hugorm" blæste publikum omkuld. Den mand kan sende en guitarsolo ud af jordens tyngdefelt.

Desværre var det også et nummer fra "Kærlighed og straf", der virkelig skuffede fælt og faldt til jorden. På "Mesteren" lød det grangiveligt, som om bassen var ude af stemning. Ja, et øjeblik troede jeg sågar, at Nis Tyrrestrup spillede i en forkert toneart.

Der blev dog også spillet nogle af de gamle klassikere. Vi fik blandt andet "En nat blive det sommer", som dog led under det manglende kor i omkvædet. Det er jo netop nummerets signatur, så hvorfor tage sangen med, når koret er fraværende. Og er det ikke lige lovlig slidt efterhånden? Derudover fik vi naturligvis de to store mageløse klassikere "Copenhagen Dreaming", som faktisk også mudrede og igen lød en smule uklar i bassen og "Love Goes On Forever", der øjeblikkeligt bragte salen på kogepunktet.

Men heldigvis var langt det meste godt - spillet af et supertight band, og når man har numre som "Skyggehjerte", "Redningklar" og "Drømmenes København" på sætlisten, ja, så går man aldrig fejl af en Love Shop-koncert. Så på trods af enkelte fejl og mangler viste Unmack og hans raske svende, at Love Shop formentlig er rigets ypperligste liveband og i live som aldrig før. Der venter publikum masser af plader og koncerter endnu. Heldigvis og tak for det.